24. svibnja 1892. - Tesla o rasvjeti u Zagrebu

Profesor Ivo Stožir ušao je u povijest kao prvi Zagrepčanin koji je još u siječnju 1870. postavio električnu svjetiljku na raskrižju Ilice i Gundulićeve ulice, narušivši idilu lojnica i plinskih lanterni.

No, tek 1891. Zagrepčani su se zaprepastili. Na gospodarskoj izložbi zasjale su tako jake žarulje na struju iz nekog lokomobila da su ''paviljoni izgledali poput plesne dvorane''. U jeku žustrih rasprava o izgradnji električne centrale, Zagreb je na poziv gradonačelnika Milana Amruša 24. svibnja 1892. ugostio već slavnog Nikolu Teslu kako bi riješio električnu enigmu ''jer bi bilo sramota da grad ne bude kolovođa u tom pitanju''. Tadašnji tisak opisao je Teslu sljedećim biranim riječima: "…Gospodin Tesla po prilici 35 godina star, visok tanak kao jela rodnog si kraja, crnih kosa i očiju, na svome širokom čelu nosi pečat genija". Održao je dulji exposé iz kojeg crpimo sljedeće važnije podatke.

Na više od pola stranice zagrebački "Obzor" prenio je sve teme razgovora, a najveće je zanimanje posvećeno elektrifikaciji zagrebačke rasvjete. Na pitanje gospodina Amruša: "Ne bi li možda voda rijeke Mrežnice bila dostatna za tri tisuće žaruljica?", Tesla je odgovorio da se boji da ne bi, ali da zna "da bi se takva snaga jedino mogla dobiti na slapovima Plitvičkih jezera".
Usput je Tesla upozorio da bi se za takav pothvat moralo iskopati akumulacijsko jezero, ali i nasilno presušiti nekoliko manjih jezera. Zagovarajući uporabu izmjenične struje, Tesla je preporučio Amrušu da gradska općina uredi električnu centralu u vlastitoj režiji, jer Zagreb kao glavni grad nema samo mogućnost, nego i dužnost da uvede električnu rasvjetu.

Naposljetku je za sebe rekao da kao ''rođeni sin ove zemlje svojom dužnošću smatra, u svakom pogledu i bez ikakve odštete, upravi grada Zagreba savjetom i činom biti na ruci kako bude bolje znao''. Tako je, uz veliki pljesak svih nazočnih, završio posjet velikog izumitelja Zagrebu. Međutim, Teslina zamisao nije se tada ostvarila. Zagreb je tek 1907. dobio javnu rasvjetu, a 1910. i prvi električni tramvaj.