Kampanja o rizicima kupnje na Internetu: Ne kupujte mačka u vreći!

Nacionalna kampanja o rizicima kupovine krivotvorenih i piratskih proizvoda putem Interneta „Ne kupujte mačka u vreći!“ u organizaciji nadležnih tijela državne uprave i organizacija koje sudjeluju u mehanizmu koordinacije za provedbu prava intelektualnog vlasništva, predstavljena je 23. veljače u Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo.

Cilj kampanje je podići razinu svijesti građana o piratskim i krivotvorenim proizvodima koji se na internetu prodaju kao originalni proizvodi, upoznati ih sa svim pravnim, financijskim i zdravstvenim rizicima i mogućim štetnim posljedicama takve kupovine te ih informirati kako se zaštititi. Naime, kako je istaknula gđa. Ana Rački Marinković, zamjenica ravnateljice Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo, razvoj digitalnog tržišta i e-trgovine nose velike pogodnosti za današnjeg potrošača kojem kupnja putem Interneta omogućava širinu izbora, uštedu vremena i jednostavnost dostave, no s obzirom da je pri kupovini na internetu puno lakše naići na krivotvorine, građani trebaju biti svjesni rizika.

Stoga se ovom kampanjom građanima skreće pozornost na problem krivotvorina i piratstva te im se savjetuje na koji način da umanje rizik od nesvjesne kupnje krivotvorenih ili piratiziranih proizvoda. Da građani u velikoj mjeri pri takvoj kupovini bivaju i prevareni dokazuje i statistika. Carinska uprava Ministarstva financija je tijekom 2015. godine u poštanskom i ekspresnom-kurirskom prometu zaustavila 3407 proizvoda radi sumnje na krivotvorinu. 

Gđa. Danijela Marković Krstić, voditeljica odjela za Europski potrošački centar Hrvatska pri Ministarstvu gospodarstva istaknula je da se prema njihovim informacijama često događa da građani budu iznenađeni kada dobiju obavijest od Carinske uprave da su kupili krivotvorinu i da su obvezni podmiriti troškove uništenja takvog proizvoda. Ninoslav Babić iz Carinske uprave istaknuo je da unatoč činjenici da je uvoz krivotvorene robe protuzakonit, Carinska uprava neće kažnjavati naivne građane ako su greškom na internetu naručili krivotvorinu. 
 
Osim ovih posljedica, građani svakako moraju biti svjesni i drugih prevara i krađa koje se vežu uz kupovinu krivotvorene robe. Gđa. Kristina Posavec, voditeljica Odjela za visokotehnološki kriminalitet Ministarstva unutarnjih poslova (MUP), istaknula je da MUP bilježi porast počinjenih kaznenih djela povreda prava intelektualnog vlasništva putem interneta s kojima su povezane i zloupotrebe kreditnih kartica i drugih sredstava plaćanja, osobnih podataka, te velika mogućnost zaraze računala malicioznim programima kojim su građani na taj način izloženi.

Gđa. Jasminka Tadin, glasnogovornica Agencije za lijekove i medicinske proizvode, istaknula je da Svjetska zdravstvena organizacija procjenjuje da je oko 50% lijekova koji se prodaju putem internetskih stranica krivotvoreno. Kampanju su zajednički pokrenuli i organizirali Državni zavod za intelektualno vlasništvo, Carinska uprava Ministarstva financija, Ministarstvo unutarnjih poslova, Ministarstvo gospodarstva – Europski potrošački centar Hrvatska, HALMED kao i udruge nositelja prava intelektualnog vlasništva HDS ZAMP, BOA, APAW, ZAPRAF, HUZIP i druge institucije uključene u nacionalnu koordinaciju provedbe prava intelektualnog vlasništva.

Kampanja će se provoditi tijekom 2016. godine u dva navrata, tijekom veljače i ožujka te tijekom studenog i prosinca, kada je intenzitet kupovine putem interneta povećan. Kampanja će se provoditi putem službene web stranice www.stop-krivotvorinama-i-piratstvu.hr, društvenih mreža Koordinacije te službenih internetskih stranica  suradničkih tijela, putem plakata te emitiranjem radijskog i animiranog spota u medijima.