Koji broj zovete u hitnim situacijama?

Mnogi od nas našli su se u situaciji da okrenu broj 112 - jedinstveni europski broj za hitne službe koji je u Hrvatskoj uveden prije 11 godina. Sve do danas centar je zaprimio više od 22 milijuna i 500 tisuća poziva, a ekipa Dobrog jutra provela je jedno jutro u zagrebačkom centru gdje se uvjerila koliko je ovo odgovoran i stresan posao.

Nedavna su istraživanja pokazala kako će 80% naših građana nazvati broj 112 ako su im potrebni policija, vatrogasci ili hitna medicinska pomoć. Hrvatski sustav 112 sastoji se od 20 županijskih centara, a u onom zagrebačkom operater Stjepan Jaklinović radi punih 11 godina. Kad dođem na posao moramo se ulogirati na radno mjesto i očekujemo pozive. Kad primimo poziv pitamo gdje se što dogodilo, procijenimo koju službu trebamo, spojimo ili pošaljemo potrebnu službu.

Centar 112 Zagreb pokriva Grad Zagreb i Zagrebačku županiju. Svi pozivi s tog područja završavaju u našem centru gdje naši operateri pitaju pozivatelja što i gdje se dogodilo da bi znali prespojiti ili na lice mjesta pozvati službe koje su im potrebne. Ne radi se samo u žurnim službama već i o gorskim službama, inspekcijskim službama i drugima koje se pojavljuju kao faktor u našem radu, objašnjava Davor Spevec, načelnik sektora.

U ovom je centru zaposleno 27 zaposlenika i svaki u svojoj smjeni radi 12 sati. Goran Sović Malec je jedan od voditelja dežurne smjene koji koordinira sve tekuće slučajeve. U smjeni se prima od 800 do 1000, čak i 1200 poziva. Kad su oluje i slično, puno građana zove. Nažalost mnogi od njih i nepotrebno, ističe. Posao je stresan dosta. Zavisi od slučaja do slučaja. Ima običnih slučajeva koji nisu. Ali ima poslova koji jesu, recimo tučnjave, ubojstva. Djeca kad su u pitanju. Kad majka zove za dijete..., dodaje Stjepan. 

Frekvencija poziva nema pravila, ali primjećuje se više poziva vikendom po noći i pred jutro, kada mladi izlaze iz disko klubova, kao i na početku radnog vremena, između 7 i 8.30, te na kraju radnog vremena. Kad je vani pojačana frekvencija ljudi, tada su i pozivi prema nama pojačani, zaključuje Goran.

Broj 112 jedinstveni je broj za hitne službe u svim zemljama članicama Europske Unije, a u prošloj godini u Hrvatskoj je primljeno gotovo 2 milijuna poziva. Naši sugovornici ističu kako je najgore to što nikad ne znaju kakav će ih slučaj dočekati kad se jave pozivatelju. Ne znate da li se neko dijete šali ili je nekome stvarno potrebna pomoć. Kad dijete zove to je stresno i emotivno djeluje na nas, priznaju svi. Stvarna svrha Centra je koordinacija poziva kad su u pitanju složeniji slučajevi kojih je, Bogu hvala, malo zasad. I što ih je manje to je bolje za sve građane, ističe voditelj smjene Malec.

Da bi postali operater treba se javiti natječaj, imati srednju stručnu spremu i bilo bi dobro da znati barem jedan strani jezik, znati se služiti računalom i imati osnovne psihofizičke sposobnosti, kaže načelnik Spevec.