Koštani satovi, Potemkinovo selo ili Sunčeva oluja

Književna kritičarka Jagna Pogačnik redovito u emisiji Dobro jutro, Hrvatska preproučuje što čitati.



Potemkinovo selo, antologija kraće ruska proze (post)perestrojke, priredila Ivana Peruško

Za one koji vole prvo na malom uzorku upoznati pisce, a tek se onda prihvatiti čitanja njihovih knjiga u cjelini, idealne su antologije. Jedna od takvih je i 'Potemkinovo selo', antologija kraće ruske proze (post)perestrojke koju je priredila Ivana Peruško.

U njoj je svoje mjesto našlo deset predstavnika suvremene ruske književnosti koji pišu o tranzicijskoj stvarnosti koja je, kako navodi priređivačica, od devedesetih nalikovala na mješavinu Disneylanda i Coppolina Kuma. Među vrlo zanimljivim književnim glasovima, često vrlo duhovitim i vrlo hrabrim, nalaze se i pisci poput Viktora Jerofejeva, Ljudmile Ulicke i Viktora Pelevina koji su svojim knjigama već stekli svjetsku slavu. Svakako zavirite među ove zanimljive književne glasove književnosti koja ima svoju slavnu tradiciju, ali očito i budućnost.

David Mitchell - Koštani satovi

Roman koji danas preporučujemo vrlo je opsežan i složen, kao i svi romani Davida Mitchella, autora slavnog 'Atlasa oblaka' koji je doživio i filmsku ekranizaciju s Tomom Hanksom u jednoj od glavnih uloga. 
Nakon romana 'Atlas oblaka', 'Livada crnog labuda' i 'Tisuću jeseni Jacoba de Zoeta' na hrvatskom su objavljeni i 'Koštani satovi' engleskog romanopisca Davida Mitchella, i to u prijevodu Saše Stančina. To je osebujan roman-kaleidoskop autora kojeg kritika naziva romanopiscem koji ukazuje na budućnost književnosti. Elegantan kreator međusobno povezanih priča, kršitelj pravila žanra i majstorski prozni stilist, Mitchell je jedan od vodećih književnih glasova svoje generacije. Već slavni 'Atlas oblaka' (2004.) skakao je s kontinenta na kontinent, iz XIX. stoljeća u XX., pa u daleku budućnost i onda natrag, a to je model po kojem je pisan i ovaj roman.

Nakon velike svađe s majkom zbog dečka, petnaestogodišnja Holly za sobom zalupi vrata obitelji i starom životu. U tipičnom pubertetski kriznom trenutku odluči napustiti razbarušenu krčmarsku obitelj i otići u nepoznato, u provinciju, gdje je čekaju opasna iskušenja i paranormalne, neobjašnjive pojave. Holly nije tipična tinejdžerica pobjegla od kuće: kao senzibilno dijete kojeg su svojedobno kontaktirali glasovi koje je znala tek kao 'ljude s radija', pravi je gromobran psihičkih fenomena. Holly je privukla pozornost skupine opasnih okultista i njihovih neprijatelja. No Hollyn bijeg tog vrućeg ljeta 1984. tek je uvod u šokantan nestanak koji cijelu obitelj nepovratno ranjava. Ova tajna obilježit će šest desetljeća Hollyna života i sve koje na tom životnom putu sretne - rođene, nerođene, neumrle i besmrtne.

Roman se sastoji od najmanje tri samostalna romana. Priča započinje 1984. godine u Engleskoj, a završava 2043. u Irskoj, višekratno premošćujući kontinente, ali i ovozemaljsku i nadnaravnu dimenziju. U prvom dijelu u fokusu je tinejdžerica iz engleske provincije, u drugom student s Cambridgea, u trećem britanski ratni reporter, u četvrtom britanski pisac, nekadašnji 'divlji dječak britanske literature'. Peti je dio potpuni odmak u fantastiku, jer u čitavu priču uvodi neobična stvorenja, dva plemena koja svoju besmrtnost hrane ljudskim dušama, a šesti je dio vrlo neobičan futuristički epilog.

Ono što fascinira jest Mitchellova eksplozija mašte, različitih glasova, različitih literarnih stilova i literarnih klišeja u kojima se dinamično prepliću stvarnost i mašta, realizam i teološka fantastika. Na trenutke roman funkcionira kao triler, pa onda opet kao povijesni roman, obiteljski roman, znanstvena fantastika u kojoj se probijate kroz čudne nazive, likove i značenja i bajka.

Asa Larsson - Sunčeva oluja

I za kraj, jedan psihološki triler, autorice koja dijeli slavno prezime s najpoznatijim predstavnikom skandinavskog krimića, Stiegom Larssonom.

Sunčeva oluja je psihološki triler, doista jedan od dostojnih predstavnika tzv. skandinavske škole krimića. Odvjetnica na poziv svoje prijateljice iz djetinjstva iz Stockholma se vraća u mjesto na sjeveru Švedske u kojem je odrasla, kako bi istražila ubojstvo prijateljičina brata. U rodnom gradu, osim pitanja tko je ubojica koje je dakako u središtu priče, razotkrivaju se i tajne iz prošlosti, koji itekako imaju veze s njezinim odlaskom i očito je da se dogodilo nešto vrlo ozbiljno među sudionicima današnje tragedije. Priča o pohlepi, korupciji, naivnosti, religioznom zanosu, bolestima i odgovornosti, koju pojačava atmosfera zime, mraka i motiva polarne svjetlosti, napisana je u maniri najboljih predstavnika žanra, s upečatljivom glavnom junakinjom koja ima i svoje mane i frustracije.

U Švedskoj je prema romanu snimljen i istoimeni film.