'Islednik' ili 'Minijaturistica'

Književna kritičarka Jagna Pogačnik redovito, utorkom, u emisiji Dobro jutro, Hrvatska preporučuje što čitati.

Dragan Velikić - Islednik

Na hrvatskoj turneji ovog je tjedna veliki europski pisac i intelektualac Dragan Velikić, pisac koji je odrastao u Puli i ona je inspiracija svih njegovih romana.

Romanom 'Islednik', koji je u Hrvatskoj objavila Meandarmedia pod uredničkom paskom Branka Čegeca, Dragan Velikić osvojio je NIN-ovu nagradu za roman godine. I ova je Velikićeva proza ponajprije autobiografska - u njoj Velikić zapravo isljeđuje Velikića, vlastitu majku, a onda i širu obitelj. No, prije svega je to roman o Puli (kao i o nekim drugim gradovima poput Rovinja), mitskom mjestu njegove literature, u kojemu pisac oživljava godine svoga odrastanja 60-ih. Nitko kao Velikić nije tako dobro i tako točno i emotivno zgusnuto opisao maglovitu pulsku urbanu atmosferu, već u svojim ranijim romanima (kao Via Pula), premda je ovaj roman vrhunac njegova pripovijedanja.

To je istovremeno i suptilna priča o tome kako u jednom trenutku prepoznajemo svoje roditelje u nama.



Jessie Burton - Minijaturistica

Debitantski roman Jessie Burton 'Minijaturistica' objavljen je 2013. i doživio je veliku svjetsku popularnost. Prava su odmah prodana u 32 zemlje svijeta, radi se na adaptaciji romana u televizijsku seriju na kojoj radi i  sama autorica. Primjer je to knjige koja je postala slavnom prije nego li je tiskana – bilo je velikih nadmetanja izdavača da bi kupili prava godinu dana prije izlaska, a broj prodanih primjeraka pokazao je da to nije bilo suvišno.

Roman nas vodi u 17. stoljeće koje krije brojne tajne, u početku u svojoj minijaturnoj varijanti… Potkraj 17. stoljeća u Amsterdamu osamnaestogodišnja Nella dolazi na vrata svog budućeg doma, kako bi započela život supruge poznatog i imućnog trgovca, Johannesa. Brak je dogovoren i za Nellu predstavlja najbolju nadu da utekne teškom životu u provinciji te da i ona i njena obitelj steknu materijalnu sigurnost koju su narušili dugovi u kojima ih je ostavio Nellin pokojni otac. Već od prvog dana, Nella nailazi na mnogo toga što nije očekivala, suprug je distanciran, njegova sestra stroga i nepristupačna. Postaje joj jasno da, iako je brak dogovoren, motivi iza toga su bili mnogo veći i složeniji nego da se bogatome trgovcu u četrdesetim godinama nađe mlada  supruga.

Nella kao svadbeni poklon od svog supruga prima skupocjeni ormarić, umanjenu maketu njihovog doma. Kako bi opremila tu malenu kuću, Nella angažira minijaturisticu. Uskoro joj počinju pristizati paketići, no oni sadržavaju mnogo više od onoga što je Nella naručila – zagonetne poruke te minijature koje Nella nije tražila i koje počinju pričati uznemirujuću priču. Nella ne može ne primjećivati čudne odnose u kući. Ne može ignorirati neobične zvukove koji noću ispunjavaju kuću. Sve je svjesnija da živi u nekakvom gnijezdu tajni. Figurice koje šalje minijaturistica pomažu Nelli naslućivati opasne tajne i još opasnije istine o ljudima s kojima živi. Malene, savršene replike u početku su tek savršen odraz njihovog života i doma, no s vremenom kao da naviještaju događaje koji dolaze. Iako Nella, uznemirena ovime, moli minijaturisticu da obustavi slanje figura koje nije naručila, paketi i dalje pristižu. Nella ne može a da ih ne otvori i zle slutnje samo rastu. Nezadovoljna neispunjenim bračnim životom, Nella bi pregazila ponos i vratila se svojoj majci, no nemoguće joj je napustiti misterij minijaturista – želi doznati tko je osoba koja se skriva iza poruka i minijaturnih predmeta, je li to neka vrsta proroka i pokušava li ih upozoriti na opasnosti prema kojima svi skupa srljaju, ili je graditelj njihove propasti?
Žena-minijaturistica predstavlja nepoznato, nesigurno a možda je čak i opasna. Nella postaje opsjednuta njome. No, što ako se ispostavi da je jedini način da nastavi živjeti i sačuva ljude do kojih joj je stalo zaboraviti na razotkrivanje. Nellina snažna volja i životna snaga, iako je mlada i neiskusna, zadivljuju.

Roman se bavi vječnim temama obiteljskih tajni, izdaja, ljubavi, odanosti i osvete, pisan je napeto i posve nepredvidivo. Priča o više žena koje sanjaju  o svojoj vrsti slobode, nijednoj od njih tu slobodu nije moguće ostvariti pod uvjetima u represivnom društvu u kojem žive, ali ipak pronalaze načina da žive onako kako žele, premda je cijena toga vrlo visoka.

Jessie Burton je oživjela Amsterdam u zlatno doba ekonomskog procvata, koje je istovremeno doba rigidne kontrole građanskog života i postavlja pitanja - može li za žene postojati sreća i izvan braka, u vlastitim pozivima i snovima, i koja je cijena koju za to u društvu moraju platiti? Što kada institucije koje se brinu za očuvanje morala društva čine to nauštrb osobne slobode pojedinca? Koliko je opasna kombinacija pohlepe i moći, pogotovo kada se spoje u rukama malog broja nedodirljivih pojedinaca? Kako biti sretan ako sreća leži izvan granica dopuštenog koje je povuklo društvo u kojem živiš?