Kako izbjeći dehidraciju?

Činjenica je da svi pijemo premalo vode. Već sada, dok čitate ovaj tekst vaše tijelo najvjerojatnije žudi, tj. žeđa za bar jednom čašom vode. Popijte je već sada ili kada dovršite čitanje teksta. Ukoliko vam je obična voda mrska kao vampiru sveta vodica, tada se zapitajte je li vam možda grof Drakula davno izgubljeni predak. No, šalu na stranu, iako se dehidracija  na prvi pogled čini bezazlenom i trivijalnom stvari, ona nas može koštati života. Zdrava i mlada osoba načelno može preživjeti između tri do četiri dana bez vode, a tek u nekim posebnim slučajevima do dvanaest dana.

Voda čini bar dvije trećine naših tijela, održava normalnu funkciju organa, sudjeluje u podmazivanju zglobova i očiju, potiče probavu i uklanjanje otrova iz tijela. Ujedno pomaže koži u održavanju njene ljepote. Već kada izgubite jedan do dva posto ukupne vode iz tijela, osjetit ćete žeđ. Neke smjernice nam godinama savjetuju sprječavanje osjećaja žeđi s minimalnih osam čaša vode dnevno. Pred koju godinu smo saznali da je dovoljno piti i kada ožednimo i tako osluškujemo svoje tijelo jer i previše vode nije dobro i može dovesti do trovanja vodom. Da, i to postoji, no nemojte se toliko brinuti oko previše pijenja vode, ionako nam je fali. Tim više znamo li da samo disanjem i znojenjem dnevno potrošimo pola litre vode i to samo da sjedimo cijeli dan, ne računajući dodatne kretnje ili mokrenje.

Toplija godišnja doba s više fizičkih aktivnosti i pokojim putovanjem za blagdane ili na godišnji, ali i zimi za boravka u grijanim i (pre)suhim prostorima često osjećamo suhoću i ljepljivost usta i usana, neugodan zadah, umor i pospanost, koža nam je suha i pomalo hladna. Tu i tamo će nas zaboljeti glava ili će nam se vrtjeti u njoj, možda ćemo patiti i od probavnog zatvora. Mogući su i grčevi u mišićima pa čak i želja za slatkim. To su sve simptomi blage do srednje dehidracije.

Jaka žeđ, zbunjenost, razdražljivost, upale oči, manjak suza, nizak tlak, ubrzan rad srca i disanje, groznica i treskavica pa čak u nekim slučajevima i delirij ili gubitak svijesti su znakovi teške dehidracije.

Što se boje urina tiče, ona bi trebala biti skoro prozirna, odnosno tek nježno žuta. Izgleda li vaš urin žuto ili ima boju bijelog vina, to znači da vam treba više voda, odmah.

Na sreću, hidratacija iliti utaživanje žeđi i finih napitaka u ovo godišnje doba znači igranje predivnim svježim i domaćim namirnicama koje će osim ugode oku i simfonije okusa nepcu, donijeti zdravlje našim tijelima.

Recepata i varijacija je puno, a ja vam ovaj tjedan donosim jedan od najjednostavnijih recepata koji uvelike podsjeća na klasičnu limunadu.

1 litra vode, negazirane mineralne
3 manja limuna ili 2 srednje veličine, po mogućnosti nešpricani
prstohvat soli, morske ili himalajske
2 žlice meda po izboru ili čak običnog šećera
Nekoliko kriški narezanih jagoda, koja narezana trešnja/višnja ili par listića mente

U prazan vrč ulijte sok limuna, iako može poslužiti i sok limete, naranče ili bilo kojeg drugog voća - čak i izmiksana i procijeđena lubenica ili dinja, breskva i slično. Dodajte soli i med ili šećer. Ubacite listiće mente koje ste nasjeckali ili zgnječili prstima. Zatim dodajte negaziranu mineralnu vodu i dobro promiješajte da se sok i šećeri povežu. Eventualno ubacite koju krišku jagode ili par višanja i to je to.

Ukoliko vas brinu kalorije iz meda/šećera, tada umjesto njih koristite tekuću steviju koju dodajte nekoliko kapi, no tada ćete dobiti hipotonični napitak koji će vratiti elektrolite, ali ne i izgubljenu energiju ukoliko ste bili ili planirate biti aktivni.

Bitno je dobiti rijedak napitak koji će dakle sastavom i teksturom biti vrli sličan krvnoj plazmi da bi se što bolje i brže upio u tijelo. U protivnom, bude li napitak pregust, tijelu će trebati više vode da bi ga razrijedilo i potom upilo. Tada bi efekt bio suprotan od željenog, kao što bi se dogodilo i kod pijenja obične vode. Dakle, negazirana mineralna voda i dodavanje trunčice soli su ključni sastojci zbog elektrolita (minerala) koje sadrže.

Nemate li vremena praviti limunadu, odličan i najprirodniji izotonik je kokosova voda, koju možete kupiti u sve više supermarketa i trgovina mješovite robe. Ona sadrži odličan omjer natrija i kalija i najsličnija je krvnoj plazmi.