HAK: Sigurnost djece u prometu roditeljima najvažnija

Prema rezultatima istraživanja koje je Hrvatski autoklub proveo u suradnji s institutom GFK, četvrtina ispitanih roditelja procjenjuje da je sigurnost djece u prometu najvažnija u usporedbi s ostalim faktorima. 35% roditelja rangiralo je važnost sigurnosti na drugo mjesto nakon bolesti djeteta, izvijestio je HAK.

Predstavljajući rezultate istraživanja koje su sufinancirali HAK i Svjetska automobilistička federacija (FIA), a provela ga je agencija GfK na uzorku od 243 roditelja, sigurnost njihove djece u prometu nalazi se na visokom drugome mjestu i procijenjena je važnijom od bullynga u školi, obiteljske harmonije ili stručnosti profesora, izvijestila je Tamara Kraus iz instituta GFK.

Djeca koja idu u niže razrede osnovne škole najčešće u školu idu pješice, bez pratnje, kazala je dodavši da se donekle razlikuju načini odlaska u školu ovisno o tome živi li dijete u urbanom ili ruralnom području. Djeca koja žive u ruralnim područjima češće nego djeca iz urbanih područja u školu odlaze prijevoznim sredstvom (automobilom ili autobusom), dok djeca iz urbanih područja češće idu pješice (s pratnjom ili bez).

Svaki četvrti roditelj smatra kako njegovo dijete nije sigurno u prometu u okolici škole i svaki treći smatra kako nije sigurno u cestovnom prometu općenito, izvijestila je. U urbanim dijelovima, a posebno u Zagrebu, postotak roditelja koji promet u okolici škole ne smatraju sigurnim je još i viši. Osim toga, pokazalo se da su za sigurnost djece u cestovnom prometu zabrinutije majke i mlađi roditelji tj. oni do 29 godina.

Najveći problem je korištenje mobilnih uređaja tijekom vožnje pa je tako 55 posto ispitanih roditelja vidjelo druge vozače da koriste mobitele blizu škola. Nakon toga slijedi pušenje cigareta u vožnji (39 posto). Zabrinjavajuće visok postotak roditelja (oko 30%) često ili svakodnevno prisustvuje situaciji nepropisnog izlaska djeteta iz automobila, npr. na stranu prometnice, rezultati su istraživanja.

Problem sigurnosti djece je i blizina velike prometnice, a pokazalo se da znakovi koji upozoravaju na blizinu škole i pješački prijelazi bez semafora nisu dovoljno sigurni ako se nalaze na velikim, brzim prometnicama.

Nepregledne prometnice predstavljaju veliki problem jer djeca nisu dovoljno iskusna da bi mogla procijeniti opasnu situaciju niti su (bez obzira na sve opomene) dovoljno oprezna u prometu, a roditelji su ocijenili da loše rješenje prometnica ili loša signalizacija omogućuje vozačima nepoštovanje prometnih pravila - što predstavlja problem s obzirom na to da se djeca teško snalaze u prometu u situaciji kaosa, navodi Kraus. Naglasila je da 71 posto ispitanika podržava nadzor prometa u blizini škole te policijsko kažnjavanje nesavjesnih vozača.

Darko Grac iz Ravnateljstva policije najavio je da će policija i uoči ove školske godine preventivno pojačano nadzirati prostore oko škola te educirati djecu u prvim razredima o ponašanju u prometu. Naglasio je i potrebu da roditelji educiraju djecu o opasnostima u prometu kao i da svoju djecu opreme reflektirajućom i svijetlom odjećom i školskim torbama kako bi bili što uočljiviji te da svojim primjerom ukažu djeci o potrebi sigurnosti u prometu.

Rukovoditelj sektora članstva u HAK-u  Alan Vojvodić u emisiji Dobro jutro, Hrvatska predstavio je rezultate istraživanja: