'Femininologija', izložba umjetnica iz Makedonije i Hrvatske

U muzeju Prigorja u galeriji 'Kurija' u Sesvetama otvorena je izložba 'Femininologija'. U organizaciji Hrvatske udruge likovnih umjetnika i likovnih kritičara izložba predstavlja radove umjetnica iz Makedonije i Hrvatske.

Sanda Stanćev Bajzek ispred Hrvatske udruge likovnih umjetnika i likovnih kritičara već treću godinu organizira izložbu Femininologija . Ove godine izložba je specifična po tome što radove zajedno izlažu umjetnice iz Hrvatske i Makedonije. Do suradnje je došlo sasvim spontano kada je Sanda saznala da su pod nazivom 'Femina 8' Makedonske umjetnice izlagale i istraživale istu problematiku. Femininologija jest zamišljena kao izložba koja će predstavljati žene umjetnice s namjerom da se kroz jednu duhovnu disciplinu vrlo, vrlo adekvatnu i podobnu progovori, odnosno krene u nekakvu potragu za pravim ženskim identitetom, odnosno identitetom ženstva, objašnjava Sanda Stanćev Bajzek, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka.

U potrazi za identitetom ženstva nameće se i zaključak o izgubljenom ženskom identitetu; Naime u današnjem suvremenom svijetu kada se mi žene volimo deklarirati kao one koje su ravnopravne, odnosno izjednačene s muškarcima: Mi smo zapravo u toj borbi za svoj identitet, zapravo taj identitet izgubile. Jer se borimo na muškom terenu, borimo se njihovim sredstvima, ali zapravo mi smo kao spol, iako žene -potpuno različite, mi smo muškarcu istovjetne, ističe Stanćev Bajzek.

Na izložbi sudjeluju četiri hrvatske umjetnice. Gordana Bakić predstavila se ciklusom 'Početak slike' gdje organičkim formama asocira promatrača na plod i ulogu žene u rađanju. Koraljka Kovač s 3 light boxa, osvijetljenim papirom prikazuje nježne ženstvene strukture. Ivona Jurić Kljajo akvarelom dočarava  ženski šal. Dok Mercedes Bratoš, koristeći se fotografijama iz predstava Dubrovačkih ljetnih igara, pokušava prikazati ženu u muško-ženskim odnosima.

Pridružene su tri makedonske umjetnice. Prva od njih je Jana Maneva Cuposka, kustosica 'Femine 8'. Izuzetna vizualna umjetnica iz Skopja koja je zapravo svojom 'Femina memories' pokazala zapravo jednu 'žensku priču'. Gordana Vrencovska u ciklusu Ružičasti Uskrs daje umjetnički naglasak ženskoj formi; jajnicima i maternici. Dok Nataša Milovančev jest svojevrsni šlag na kraju priče o ženama. Ona s jedne strane prikazuje ulogu i stanje žene u istočnome svijetu, dakle koja je pod veliko represijom, pod diskriminacijom. A s druge strane taj zapadni svijet pod nekakvim lažnim isprikama, odnosno objašnjenjima žene o našoj slobodi, o našoj ravnopravnosti, kaže Stanćev Bajzek.

Sanda i umjetnice ovom izložbom daju dugo traženi odgovor o ženskom identitetu. Kroz umjetničku notu možete vidjeti žene u svim aspektima društva i civilizacija.