'Sve za njega', kampanja ranog otkrivanja raka prostate

Hrvatsko društvo bolesnika s rakom prostate i Škola narodnog zdravlja 'Andrija Štampar' organiziraju kampanju 'Sve za njega' usmjerenu na podizanje razine svijesti javnosti o raku prostate.

Potrebno je podići svijest javnosti, pogotovo muškaraca o potrebi ranog otkrivanja i liječenja raka prostate jer se o ovoj temi vrlo malo govori, a prema nekim podacima nakon određenog razdoblja pada, smrtnost od raka prostate u Hrvatskoj u ponovnom porastu. Cilj kampanje 'Sve za njega' je otkrivanje što većeg broja oboljelih u ranoj fazi tumora i smanjenje smrtnosti te lokalizacija raka.

Rak prostate najčešći  je zloćudni tumor u muškaraca u Europi i SAD-u. Treći je uzrok smrti od raka u Europi, a najčešći karcinom u svijetu uopće uzme li se u obzir i karcinome koji ne prave nikakve simptome i koji se nađu na obdukcijama. Vrlo ga je lako dijagnosticirati iz krvi mjerenjem PSA (prostata specifičnog antigena). Ako se otkrije u početnoj fazi izlječiv je u 97% slučajeva. Rak prostate je rak starije muške populacije te se preporučuje provoditi PSA testiranje osoba starijih od 50 godina, odnosno u osoba starijih od 40 godina koje u obitelji imaju jednog ili više članova oboljelih od raka prostate.

Važnu ulogu u nastajanju raka prostate ima prehrana, pri čemu su lipidi identificirani kao regulatori nastajanja i napredovanja raka. Tome u prilog govore i zemljopisne razlike u raširenosti ove vrste karcinoma:  u Kini i Japanu  2,3 / 100.000 muškaraca, a u Americi 101 odnosno 137 /100.000 bijelaca odnosno crnaca. Postoji i nasljedna sklonost od 5 do 10 %, ako bliski rođak ima rak prostate rizik je 2 puta veći, a ako dva bliska rođaka imaju rak prostate rizik je 5 puta veći. Simptomi raka prostate su nespecifični i zbog toga je važno kontrolirati PSA.

O kampanji i prevenciji raka prostate za Dobro jutro, Hrvatska govorio je prim. mr. sc. Egidio Ćepulić, dr. med., predsjednik Hrvatskog društva bolesnika s rakom prostate: