Kako ispravno hraniti osnovnoškolce?

U 25 riječkih osnovnih škola potrebno je unaprijediti prehranu, kako bi se kvalitetnije hranilo oko 50 posto učenika, koliko ih prima marende, te se smanjila pretilost kod djece. Stoga je u Rijeci održan edukativni skup 'Školica zdrave prehrane' za djelatnike osnovnih škola.

Organizirao ga je Nastavni zavod za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije, čija voditeljica Odsjeka za unapređenje prehrane doc. dr. sc. Sandra Pavičić Žeželj poručuje - što manje slastica i šećera, više voća, povrća i tjelovježbe te skoro uvođenje zdravog obroka.

Liječnica školske medicine dr. Tatjana Čulina iz Školske ambulante specijalizirane za prevenciju poremećaja u prehrani djece, koja već deset godina prati kako se djeca nepravilno hrane, ističe neke od problema. Mala djeca na ulasku u pubertet već su izrazito nezadovoljna svojim tijelom, doživljavaju se krivo, tako da smo vidjeli da moramo krenuti interdisciplinarno. Nije preuhranjenost došla preko noći, a nešto što je trajalo godinama ne možemo riješiti u tjedan ili mjesec dana. Djeca nam se jako malo kreću i ja dajem svoj glas za ubacivanje tjelesnog svaki dan, kaže dr. Čulina.

Nećemo drastično mijenjati prehranu jer smo ograničeni budžetom, ističe dr. Pavičić Žeželj. Znači da hrana i obrok moraju biti u istoj cijeni kao i do sada, stvar je samo u slaganju namirnica, da se one pametno poslože - umjesto krafne ili slanca integralno pecivo s purećom salamom ili nekim namazom, uz napitak, tumači.

Skup je održan u suradnji s Odjelom za odgoj i školstvo Grada Rijeke, a pročelnica Sanda Sušanj dala je podršku 'Školici zdrave prehrane' kojoj su prisustvovali razrednici petih razreda, učitelji biologije, učitelji tjelesne i zdravstvene kulture te ravnatelji škola.

Iako važnu riječ imaju i nutricionisti, slaganje pravilnog i kvalitetnog obroka u postojećim uvjetima nije jednostavno jer većina riječkih škola nema svoju kuhinju. No ipak treba inzistirati da se jedu sezonske namirnice, a  učenici 7. i 8. razreda u školama u kojima su kuhinje sudjeluju u radionicama pripreme jednostavnih i zdravih obroka.

Činjenica je da su u mnogim školama automati sa sokovima , grickalicama i slatkišima, a pored škola su brojne pekare koje nude krafne, bureke, pizze i ostale pekarske proizvode. Kako u takvim uvjetima uvesti uravnoteženu prehranu, nije lako odgovoriti.

No, ono što svi možemo, a preporuka je iz NZZJZ PGŽ: omogućite svom djetetu da jede raznoliko, da ne preskače doručak, da ima tri glavna obroka i dva međuobroka, uravnoteži unos hrane i tjelesnu aktivnost, jede dovoljno žitarica kao osnovni izvor energije, jede povrće tri puta, a voće dva puta dnevno,  jede dovoljno namirnica koje sadrže kalcij i željezo te bjelančevine za kojima ima povećane potrebe, jede što manje masne, slasne i previše slatke hrane, pije dovoljno tekućine, igra se i bude tjelesno aktivno.