'90 godina električnog tramvaja u Osijeku'

Povijest osječkoga tramvaja iznimno je duga i bogata. To prijevozno sredstvo neizostavna je sastavnica života grada, simbol i tradicija, a ujedno potreba i ukras. Dvanaesti prosinca 1926. bio je za Osječane poseban dan. Današnja je obljetnica tako protekla svečano - uz promociju monografije i izložbu.

'90 godina električnog tramvaja u Osijeku' naziv je monografije Josipa Nađa, u kojoj kronološki, riječju i fotografijama, opisuje njegov razvoj do današnjih dana. Predstavljena je u osječkom HNK-u.

Na današnji dan 1926. godine Osijekom je počeo voziti električni tramvaj, koji je postao znakom prepoznavanja i identiteta. Osijek je prvi imao konjski tramvaj i tako je već od 1884. godine pisao svoju urbanu povijest. Tramvaj je bio i političko i životno pitanje Osječana da bi  napokon prije 90 godina ujedinio grad povezujući ga svojom linijom.

Autor Josip Nađ, dijete vozača tramvaja, a i sam djelatnik u GPP-u, danas umirovljenik,  odlučio se napisati monografiju, jer do sada nitko nije tako opsežno i kronološki obradio i zabilježio razvoj tramvajskog prometa. Želio je ostaviti zapis i podatke kojima će se korititi pokoljenja što dolaze, jer, izjavio je, svaka fotografija i svaka rečenica pokazuju koliko tramvaj znači Osijeku. na žalost, u monografiju je uvrstio oko 300 fotografija, a ima ih čak tisuću. ističe kako bi bilo dobro obraditi razdoblje od 1960. do 1990. godine, jer u tom vremenu nema dovoljno zapisa niti snimki.

Ana marija Jukić, recenzentica, posebno je zadovoljna monografijom koju je Osijek dobio, jer osječani su uvijek bili ponosni što su prvi imali tramvaj. Električnim tramvajem počela je velika urbana transformacija i razvoj grada.

U povodu 90. obljetnice u Muzeju Slavonije je otvorena posebna izložba fotografija iz povijesti osječkoga tramvaja nazvana "Treska", jer su baš tako Osječani zvali svoj "drndavi" tramvaj, rekao je jedan od  autora Vlado Pest. Izložba nudi sasvim drugačiji prikaz 90. obljetnice električnog tramvaja. Na njoj možete, sjedeći u sjedalima iz tramvaja, pogledati film o njegovom razvoju. Tu je i fotografija prvih kola pa sve do najnovijih, a može se vidjeti i replika tramvajske stanice iz 1925. godine. Pest posebno izdvaja podatak da tramvaj u svojoj povijesti nije vozio samo 3 dana i to  za bombardiranja u Drugom svjetskom ratu, a posebnu počast je iskazao djelatnicama GPP-a Mariji Lacković i Enezidi Tojčić, koje su stradale na poslu u Domovinskom ratu.