Stručnjaci: Uz pravilno održavanje, Krčki most može vječno trajati

Krčki most, čijom je izgradnjom prije 36 godina postignut svjetski rekord u duljini raspona armiranobetonskog luka, odavno je opravdao i isplatio svoje postojanje. Posljednjih je godina bio više puta saniran, o čijem uspjehu postoje suprotna stajališta.

Na Krčkome mostu, ukupne duljine 1309,5 metra, veći od dva betonska luka u vrijeme izgradnje prestigao je do tada najveći luk, onaj u Sydneyju, za 85 metara. Taj veliki luk Krčkoga mosta, duljine 390 metara, držao je svjetski rekord do 1995. godine, kada ga je za 30 metara nadmašio most Wanxian preko rijeke Jangce u Kini.

No Krčki most i danas ima najdulji armirano-betonski luk na svijetu, tvrde Boris Huzjan iz Hrvatskih autocesta i Nina Ostojić iz Autoceste Rijeka - Zagreb u napisu o sanaciji mosta u časopisu Građevinar.

Sol opasno nagrizla konstrukciju

Za gradnju mosta, koji je tada nosio Titovo ime, prihvaćena je varijanta projektnog biroa Mostogradnja iz Beograda, a za izvođenje radova poslovna udruga Mostogradnja iz Beograda i GP Hidroelektra iz Zagreba.

Za izvrsno rješenje zaslužan je projektant Ilija Stojadinović – i to ne samo ovog nego i mnogih drugih poznatih mostova, te Stanko Šram, koji je vješto realizirao impozantan projekt, kažu autori. O nužnosti gradnje mosta govori i podatak da je u prvih dvadeset godina mostom prešlo 27,2 milijuna vozila.

No zbog agresivnih morskih utjecaja i određenih propusta prilikom projektiranja i gradnje, tijekom vremena je došlo do oštećenja konstrukcije. Razlog je prodor soli i propadanje zaštitnog sloja i korozije armature, ističe se u tekstu.

Most je detaljno pregledan i ispitan u više navrata: 1986., 1993. i 2001. Nakon svakog pregleda uočene su veće površine koje je potrebno sanirati. Ispitivanja velikoga luka, započeta 2001. godine, procijenila su da konstrukcija u tom stanju može izdržati još desetak godina s obzirom na stanje projektirane stabilnosti i sigurnosti. Osim agresivnog okoliša, problem je što je izveden premali zaštitni sloj, što se propisuje pogreškama u izvođenju, kaže se u tekstu.

Isplatio se, ali traži stalnu brigu

Sada se periodički popravljaju mjesta gdje je beton degradirao, gdje je započela korozija i odlamanje zaštitnog sloja betona. Na sve ostale površine stavlja se nanos koji usporava proces korozije i negativno djelovanje klorida. Za uspješno održavanje i očuvanje temeljnih zahtjeva te iznimno vrijedne građevine potrebno trajno ulaganje novčanih i drugih sredstava te znanja.

Kritičari smatraju da je most godinama nedovoljno održavan, unatoč tome što je donosio velike prihode. Također, oni se pozivaju na neslužbene podatke, prema kojima je šteta prouzročena zbog navedenih problema tolika da je sanacija mosta neisplativa.

Huzjan odgovara u medijima da pravim, redovnim i kvalitetnim održavanjem most može biti vječan. U prilog dodaje podatke da je u planu investicijskog održavanja od 2014. do 2018. godine za sanaciju i zaštitu betonske konstrukcije planirano ulaganje od 14 milijuna kuna. Most je apsolutno siguran statički i nikakva opasnost za odvijanje prometa ne postoji, sigurnost je neupitna, kaže Huzjan i dodaje da se na mostu praktično stalno radi.

Na kritike lokalnog stanovništva da se investicija mosta već vratila, a da se mostarina i dalje naplaćuje, Huzjan odgovara da se most ne može izdvajati iz kompletnoga prometnog sustava te da se stanovnici Krka mostom voze besplatno.