Kako spriječiti ozljede pri rekreaciji?

Dolaskom hladnijih dana, otvorene smo prostore za rekreaciju zamijenili fitness centrima i sportskim dvoranama. Vodeći hrvatski stručnjaci s Kineziološkog fakulteta u Zagrebu upozoravaju da prilikom rekreacije nastaje sve više ozljeda.

Kineziolozi u Zagrebu upozoravaju na europska istraživanja prema kojima je svaka šesta nenamjerna ozljeda povezana s tjelesnom aktivnošću u slobodno vrijeme. Većina takvih ozljeda nema ozbiljnijih posljedica, ali manji broj ih ipak zahtijeva hospitalizaciju. Kako spriječiti takve ozljede? Najčešće se ozljede događaju zato što ljudi ne poštuju osnovno načelo treninga. Osnovno načelo treninga bilo bi da za trening treba pripremiti uvodni, pripremni, glavni i završni dio. Uvodni dio podrazumijeva zagrijavanje koje se može provesti nekom cikličkom aktivnošću poput trčanja na pokretnoj traci,  upozorava Marijo Možnik proslavljeni hrvatski gimnastičar i profesor na Kineziološkom fakultetu. Počinje se uvijek s hodanjem, laganim tempom da bi se postepeno, lagano povećavala brzina, ali ne do maksimalne brzine trčanja, nego do negdje 30%-40% maksimalne brzine.

Aerobne vježbe aktiviraju krvožilni sustav i zagrijavaju tijelo. Pripremaju ga na veće napore! Nakon toga u pripravnom djelu važno se razgibati. Razgibati sve zglobne strukture, ligamente, mišiće i pripremiti ih za glavni dio treninga, a to je provođenje vježbi snage,  ističe Marijo. U vježbanju snage treba izbjegavati slobodna vanjska opterećenja –poput utega koji mogu uzrokovati ozljede. Umjesto toga preporučuju se sklekovi, čučnjevi i slične vježbe koje se temelje na opterećenju vlastitog tijela, odnosno vlastitoj težini. Ono što je jako važno naglasiti je preporuka da se sve vježbe izvode uz nadzor stručnjaka, odnosno za to školovane osobe. Ali kako znamo da nije svima moguće priuštiti nadgledanje stručnjaka, važno je da se sve vježbe izvode pravilno. Da bi provjerili kako izvodite vježbu, vježbajte uz ogledalo, preporučuje Marijo. Tako možete vidjeti imate li pravilnu poziciju tijela. Ako vam ogledalo nije dostupno, vježbajte u paru kako bi vas partner mogao ispraviti po potrebi.

Nepravilno izvođenje vježbi može uzrokovati opasne ozljede. Često se griješi prilikom vježbanja trbušnih mišića. Kod pravilnog izvođenje zdjelicu treba podvući, a leđa tako priljubiti na podlogu da ruka ne može proći ispod lumbalnog dijela. Najčešće ozljede koje se događaju tijekom treninga su istegnuća ligamenata, mišića, vezivnih tkiva. Nakon glavnog dijela treninga, postupno se smanjuje intenzitet vježbanja i počinje se s istezanjem. Potrebno je istezati primarno onu skupinu mišića koje smo opteretili u glavnom dijelu treninga,  ističe Marijo.

Ljudi često zaboravljaju ili nemaju vremena napraviti istezanje kao zadnji dio treninga. No i taj dio je važan i njegovo neprovođenje također može uzrokovati ozljede. Zato vježbajte pametno i sigurno! U skladu s uputama Marija Možnika i nećete pogriješiti!