Što čitati: roman o izdaji i pohlepi ili priču o nezadovoljnom piscu

Književna kritičarka Jagna Pogačnik redovito u emisiji Dobro jutro, Hrvatska preporučuje što čitati.

Danas preporučuje roman španjolskog autora Rafaela Chirbesa 'Na obali', za kojeg je primio pet književnih nagrada.


Rafael Chirbes - Na obali

Rafael Chirbes
španjolski je autor brojnih nagrađenih romana, njegov roman 'Krematorij' doživio je uspješnu televizijsku adaptaciju. Roman 'Na obali' su kulturni prilozi španjolskih novina izabrali kao najbolji španjolski roman godine i 21. stoljeća i za njega je primio pet književnih nagrada. Roman počinje kao triler, pronalaskom leša u močvari, u što nas uvodi pripovjedač Ahmed, no vrlo njega zamjenjuje drugi. Pripovjedač u nastavku je stolar Esteban i u središtu pozornosti je njegov monolog koji je prekidan iskazima ljudi koji su mu bliski (bivši zaposlenik Estebanove radionice, prijatelj, žena koja mu pomaže oko oca...). Esteban je vlasnik propalog stolarskog obrta i teško podnosi što radnicima mora dati otkaz; u tome dijelu priče jasno se sagledavaju posljedice ekonomske krize u Europi i otvaraju aktualne društveno-političke teme, između ostaloga one o sve rjeđem radu koji čovjeku pruža osjećaj dostojanstva i korisnosti. No, njegovi su monolozi postušno sve više intimni i roman prelazi u evociranje uspomena, povijesti njegove obitelji, s posebnim naglaskom na priču njegova oca, čitavog života krutog i strogog prema njemu, a taj dio priče će oca razotkriti kao žrtvu raznih režima i ideologija.
Esteban je sada u poziciji da se brine o svome bolesnom i nepokretnom ocu, premda se među njima nikada nisu razvile emocije, prisnost i empatija. Njihov odnos dolazi u novu fazu nakon što pronađe očeve bilješke iz mladosti i spozna sve teškoće i probleme s kojima se u svome životu morao suočiti. Esteban sve više prepoznaje sličnosti s ocem kojeg je do tada smatrao isključivo krutim, zatvorenim i neemotivnim čovjekom - pisanje postaje spona između njih dvojice, u zapisanome se otkriva prešućeno, neizrečeno. Očeva priča, kao i priče pripovjedačevog prijatelja, strica, sestre, grade vrlo zanimljivu i slojevitu priču o Španjolskoj tijekom 20. stoljeća; povratak iz prošlosti u 2010. donosi suočavanje s raznim oblicima kriminala (korupcija, krijumčarenja ljudima, droga...) i društvenom pozornicom 21.stoljeća.

Naglasak je na pohlepi i njezinoj snazi koja uništava brakove, prijateljstva i poslovne šanse. Roman je to o ljubavi i izdaji, o podređivanju svojih želja drugima, stavljanju dužnosti ispred osjećaja zadovoljstva, o gorčini koju zbog toga osjećamo. Pripovjedač svjedoči o svome životu prepunom mogućnosti koje nije iskoristio, nada, snova, izdaja bliskih ljudi. Ambijent močvare, veza unutarnjeg monologa i krajolika; pripovjedač doista živi pokraj nje, ali i svoj život percipira kao zatočeništvo u močvari. Jedna od teza romana je kako je pohlepa dominantna u svijetu u kojem su se prave vrijednosti udaljile od čovjeka. Chirbes strukturira knjigu kao mozaik, likovi ponekad govori u isto vrijeme, a kritika njegov način pisanja uspoređuje s Faulknerom.


Marinko Koščec - U potrazi za početkom kruga

Sedmi roman sveučilišnog profesora francuske književnosti, prevoditelja Houellebecqa i zastupnika teze kako je najveći mogući optimizam u tome da se nađeš - centimetar od sreće, kako glasi naslov jednog njegovog ranijeg romana. Priča o glavnom junaku koji se bori sa svojom privatnom i društvenom svakodnevicom, u trenutku kad je njegova ljubavna veza došla do kraja. On je pisac koji zapravo ne voli pisanje, osobito njegove vanjske manifestacije poput promocija ili festivala, a ona je seosko djetinjstvo i disfunkcionalnu obitelj zamijenila životom i profesionalnim napredovanjem u gradu - našli su se u situaciji kad im je jasno da je njihova veza gotova, ali će i dalje ostati u njoj. Tipični likovi većine Koščecovih romana - nezadovoljnici, žrtve vlastitih zabluda i krivih procjena, vrlo inteligentni.

Roman u jednom trenutku prelazi u prostor kulinarskog i satire njegove trendovske i medijske percepcije. Sporedni likovi usložnjavaju i označuju generalni ton kojim je obilježeno pripovijedanje. Prokletstvo suočavanja vlastitih ambicija s ograničenošću mogućnosti da se one doista i ostvare i o vlastitim limitima ili onima koje postavlja netko drugi, u samom su epicentru ovoga romana, čiji likovi opetovano tragaju za početkom kruga.