Što čitati: roman prvijenac ili onaj drugi?

Književna kritičarka Jagna Pogačnik redovito, utorkom, u emisiji Dobro jutro, Hrvatska preporučuje što čitati.

Paula Hawkins – U vodu

Paula Hawkins, bivša novinarka The Timesa  postala je globalna zvijezda krimića nakon romana i filma 'Djevojka u vlaku' koji je doživio hvalospjeve kritike, preveden na četrdesetak jezika i prodan u nakladi od gotovo 20 milijuna primjeraka. S velikim nestrpljenjem čekan je njezin drugi roman. I opet je riječ o slojevitom romanu, psihološkom trileru koji osim kriminalističke potke nudi i nešto više, zbog čega se autorica ubraja u novu generaciju autora krimića.

U vodu je priča o zagonetnim smrtima žena u rijeci koja protječe kroz provincijski gradić Beckford. Nel Abott je mrtva, navodno je skočila s klisure u 'rijeku za utapanje'. Tu je rijeku istraživala, pisala o njoj da bi na kraju i sama u njoj umrla. Nel je samohrana majka tinejdžerice Lene. Bezuspješno je prije smrti zvala svoju mlađu sestru Juliu koja živi u Londonu. Njihov odnos je od djetinjstva dosta loš i otuđen, no Julia se nakon sestrine smrti vraća u Beckford,  mjesto svoje mladosti i mučnih uspomena na bolest i preranu smrt svojih roditelja kao i na traumatično odrastanje u kojem je puno toga zamjerala svojoj starijoj, uvijek ljepšoj i omiljenijoj sestri. Mučena sjećanjima, strahovima i osjećajem krivnje počinje brinuti o svojoj nećakinji. Njih dvije jedine ne vjeruju da se Nel bacila s klisure. Sigurne su da je gurnuta, jer ne bi to učinila kćeri, a u životu je i inače bila borac… Spisateljica nas uvodi u život gradića, upoznajemo njegove stanovnike i njihove tajne. Na istom se mjestu nešto ranije utopila depresivna tinejdžerica Katie, Lenina najbolja prijateljica, a tridesetak godina prije supruga lokalnog policajca i majka mladog policijskog istražitelja. U gradiću se pričaju legende i priče o ženama utopljenicama koje su bile mučene i bacane upravo na tom riječnom rukavcu; obično one koje su se zamjerile patrijarhalnom sustavu.

Roman pripovijeda jedanaest pripovjedača, jedanaest stanovnika Beckforda, u prvom i trećem licu, što usporava radnju i odlaže konačno rješenje krimića, no roman je i dalje napet. Zaplet je temeljen na temama loših brakova i obiteljskog nasilja, tajnama između četiri zida. Autorica zapravo istražuje mnoge druge teme; život u malim mjestima, gradske priče i legende te njihov utjecaj na živote novih generacija, ali i tragedija koje se događaju u situacijama kada se ljudi dobro ne razumiju; prije svega sukob dviju sestara koje su se razišle jer nisu razumjele jedna drugu, niti pokušale razriješiti nesporazume.

Galerija osebujnih karaktera koji su svi redom na ovaj ili onaj način traumatizirani. Autorica ne pristaje na klasičnu formu krimića, već želi istraživati unutar žanra i po tome je prepoznatljiva


Jenni Fagan – Panoptikum

Jenni Fagan škotska je autorica, pjesnikinja i scenaristica. Godine 2013. proglašena je jednim od najboljih mladih britanskih romanopisaca. Panoptikum je njezin prvi roman.

Pri pisanju Panoptikuma oslanjala se i na vlastito iskustvo odrastanja bez roditelja, u različitim ustanovama za nezbrinutu djecu. Ovaj roman se bavi maćehinskim odnosom socijalnog sustava prema pojedincima koji nemaju drugog izbora. Panoptikum je centar za socijalnu skrb maloljetnih prijestupnika u koji, u pratnji policije, stiže petnaestogodišnja Anais, pod optužbom za navodni zločin napada na policajku. Rođena u psihijatrijskoj bolnici, napuštena, uzastopno udomljavana i od malena izložena nasilju i nepravdi, ova inteligentna i oštroumna djevojka nema previše razloga vjerovati sustavu,odraslima i skrbnicima. U domu Anais upoznaje ostale štićenike pa djeca koja su prerano uvučena u vrtlog droge, nasilja, prostitucije i zločina razvijaju međusobne odnose koji su nalik onim obiteljskim…

Autentičan, snažan i potresan roman o onima koje je društvo otpisalo, o njihovim snovima koji su ostali negdje duboko ispod naslaga brutalnosti i nepravde u koju su bili bačeni. U autoričinom su fokusu maloljetnici čije se šanse za normalnim životom gube u krutosti birokracije i zakonodavstva. Briljantno prodiranje u um delikventnih osoba, majstorska psihologizacija i autentičan jezik.

Inteligentan roman u čijem su središtu nada i beznađe; hrabar, šokantan i pametan koliko i njegova protagonistica.