13. Festival hrvatske glazbe u Beču

Festival hrvatske glazbe u Beču u svojem će trinaestom izdanju od 29. listopada do 26. studenoga kroz sedam koncerata istaknutih hrvatskih glazbenih umjetnika publici jedne od najvećih glazbenih metropola svijeta predstaviti vitalnu i raznoliku hrvatsku glazbenu baštinu, od izvorne tradicijske, preko jazz i klasične glazbe, do novih glazbenih podžanrova.


Umjetnički voditelj Davor Merkaš ističe kako je riječ o jednom od vitalnijih i dugovječnijih projekata predstavljanja ne samo glazbe i glazbenika nego i hrvatske kulture u inozemstvu uopće. Misija je festivala predstaviti hrvatsku glazbu u svoj njezinoj širini, bogatstvu i raznolikosti, s posebnim naglaskom na mlade umjetnike, rekao je Merkaš, a dosadašnji respektabilni broj održanih manifestacija na ovogodišnjem će festivalu biti održan jubilarni 150. po redu koncert u kontinuitetu kojim se u prestižnim bečkim koncertnim prostorima predstavlja neke od velikana hrvatske glazbe kao što su Boško Petrović, Miljenko Prohaska, Arsen Dedić, pa Zagrebačka filharmonija, Zagrebački solisti, LADO. Program podupiru Ministarstvo kulture, Gradski ured za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba i Zagrebačka županija.

Ove godine u programu je najmanji broj koncerata do sad, no on zbog toga nipošto ne zaostaje za svojim prethodnim izdanjima. Festival je u Palači Echenbach solističkim recitalom otvorila sopranistica Evelin Novak, prvakinja Berlinske državne opere, nova zvijezda europske i svjetske operne scene. U jednom od najpoznatijih svjetskih džezističkih klubova Porgy & Bess nastupio je 'stari festivalski gost i jedan od najtalentiranijih hrvatskih jazz glazbenika', pijanist Matija Dedić s još dva glazbenika 'svjetskog formata': bubnjarom Geneom Jacksonom, jednim od vodećih američkih i svjetskih jazz-glazbenika srednje generacije, te Jorisom Teepeom, 'Nizozemcem s newyorškom adresom koji je jedan od najprofiliranijih i najaktivnijih kontrabasista, aranžera i skladatelja jazz scene uopće'.

U bečkom Hrvatskom centru ove godine održat će se dva koncerta. Prvi će, 9. studenoga, održati Trio Mate Matišića, 'intelektualca renesansnog tipa', književnika, dramatičara, scenarista i glazbenika. S Juricom Štelmom i Markom Firstom predstavit će svoje glazbene afinitete u širokom spektru: od gipsy-jazza do obrada tradicijskih izvornih napjeva u 'originalnim multiinstrumentalnim aranžmanima'.

Na drugom će se koncertu 22. studenoga predstaviti dvojica mladih umjetnika 'Bow vs. Plectrum', 'nova glazbena senzacija na hrvatskoj sceni' koju čine Filip Novosel (tambura) i Tihomir Hojsak (kontrabas). Duo kombinira stilove koji potječu iz etnoglazbe Balkana i Panonije te suvremenoga jazza, a njihov se nesvakidašnji zvuk temelji na spajanju instrumenata; kontrabasa sviranog gudalom (bow) i tambure svirane nekonvencionalnom pravokutnom trzalicom (plectrum).

Posebno mjesto u okviru festivala zauzima nastup Komornog orkestra Muzičke akademije Zagreb i Zbora Instituta za crkvenu glazbu Katoličkog bogoslovnog fakulteta, uz mlade vokalne soliste 17. studenoga u crkvi sv. Petra, Peterskirche. U samom srcu Beča, pod dirigentskom palicom Zorana Novačića taj će veliki izvođački aparat, među ostalim, praizvesti Novačićev 'Magnificat' te, nakon više od 200 godina, izvesti sakralnu skladbu dubrovačkog plemića, političara i skladatelja s prijelaza 18. u 19. stoljeće Antuna Sorkočevića, 'Tantum ergo'.

U godini kulturne suradnje Hrvatske i Austrije u fokusu festivala stavljeno je stvaralaštvo i umjetnost žena u glazbenoj kulturi. Tako će festival 24. studenoga u bečkom Konzerthausu bečkoj publici predstaviti još jednu jedinstvenu mladu hrvatsku umjetnicu Anu Vidović, briljantnu gitaristicu koja recitalima oduševljava publiku i glazbenu kritiku na svim kontinentima.

Festivalski će program zaokružiti jedinstveni Jazz orkestar Hrvatske radiotelevizije, koji se kontinuiranim sedamdesetogodišnjim djelovanjem ubraja u najdugovječnije jazz orkestre (big bendove) na svijetu. U klubu Porgy & Bess 26. studenoga predstavit će se sa šarolikim i uzbudljivim programom svjetski poznatih jazz-standarda i obrada izvornih tradicijskih hrvatskih napjeva.

Svoje viđenje ovogodišnjeg Festivala hrvatske glazbe u Beču dao je i glazbeni kritičar HRT-a, Ante Batinović u emisiji Dobro jutro, Hrvatska: