Verdijeva 'Moć sudbine' premijerno u splitskom HNK

Operni ansambl Hrvatskoga narodnog kazališta u Splitu sutra će premijerno izvesti operu Giuseppea Verdija 'Moć sudbine' pod ravnanjem maestra Ive Lipanovića i u režiji Krešimira Dolenčića.

Intendant HNK Split Goran Golovko napomenuo je kako je riječ o rjeđe izvođenom naslovu Verdijeva repertoara, koji nije toliko popularan ili populističan kao što bi bile neke druge opere s vrlo pamtljivim brojevima, zborovima i duetima, istaknuvši kako su svi u kazalištu sretni zbog jedne takve grandiozne opere koja je pisana po narudžbi u doba kada su se pojedinci htjeli pokazati i iskazati u svoj svojoj veličini, te političkoj i kulturnoj moći. U pitanju je zaista bogato glazbeno-scensko djelo koje najavljuje najzrelijega Verdija, a svakom kazalištu je u produkcijskom i umjetničkom smislu velik izazov. Nadamo se najboljem jer smo dali najbolje od sebe pri realizaciji projekta i vjerujem da će ljubitelji opere, te oni koji će to tek postati doći na svoje, kazao je Golovko.

Redatelj Dražen Siriščević potvrdio je da je riječ o vrlo kompliciranom djelu, dodavši da ga je fascinirala Verdijeva kompleksnost, njegov pogled na cijeli ljudski rod i na to što čovjek uopće jest, pa se ne bavi jednom ili dvije emocije već traži spektar ljudskih emocija. Na pozornici nastojimo što atraktivnije pokazati cijeli put čovjeka od ljubavi do mržnje, pa povratak natrag. Kod uprizorenja ovoga djela odlučili smo utjeloviti glazbeni motiv i postaviti ga na pozornici. Upravo ćemo na pozornici imati glumicu Katarinu Romac koja će igrati sudbinu i vući niti između svih karaktera, povlačiti ih, skupljati ih, odvajati ih, ubijati ih i blagoslivljati već prema tome što ona hoće. Ona otvara predstavu otvarajući zastor, te je zatvara zatvarajući zastor. Kad je uništila sve sudbine na pozornici okrenut će se prema publici i potražiti nove žrtve, otkrio je Siriščević.

Maestro Ivo Lipanović podsjetio je da će tu predstavu izvesti na 50. godišnjicu prve i jedine dosadašnje splitske izvedbe, te da će prvi put u Hrvatskoj u jednoj predstavi nastupiti dva nacionalna prvaka - Giorgio Surian i Ivica Čikeš, ali i Terezija Kusanović. Kazao je da se rijetko koja opera, pa i u svijetu, može podičiti takvom podjelom i kvalitetom pjevača. Ovo je velika opera, komplicirana, s puno promjena i zborova, s jakim orkestrom. To je prijelaz Verdija iz latinske trilogije prema Don Carlosu. To je novost u njegovu stvaralaštvu, kazao je Lipanović.

Opera je to čije je mjesto radnje Italija i Španjolska u 18. stoljeću, a igra se u četiri čina. Puna je užasa i nesreće, pa tako svi glavni protagonisti na kraju izgube život. Kako je opisano u kratkom sadržaju kazališne knjižice, ljubavi Leonore de Vargas i Don Alvara protivi se njezin otac markiz di Calatrava kojeg Alvaro nehotice usmrćuje. Leonora se povlači u samostan, no tamo ne pronalazi mir niti uspijeva zaboraviti svoju veliku ljubav. Njezin brat Don Carlo, progonjen željom za osvetom ubojici svoga oca priključuje se španjolskoj vojsci pod lažnim imenom te sklapa prijateljstvo s Alvarom. No, saznavši naposljetku njegov pravi identitet, progoni ga, pronašavši ga nakon punih sedam godina. U tragičnom finalu pogibaju svi protagonisti, uključujući i Leonoru ispred čijeg se samostana događa finalni dvoboj.

U glavnim ulagama nastupaju sopranistica Daniela Schillaci, tenor Zoran Todorovich, bas Ivica Čikeš, bas-bariton Giorgio Surian, mezzosopranistica Terezija Kusanović, te bas-bariton Ozren Bilušić uz ostale soliste, Zbor, Orkestar i Balet HNK Split.

Scenograf je Slaven Raos, kostimografkinja Sonja Obradović, koreograf Igor Kirov, zborovođa Ana Šabašov, a oblikovatelj svjetla Srđan Barbarić.