Elektronička glazbena ravnopravnost

Nakon ekspanzije u prošlom desetljeću, iznova svjedočimo uzletu domaće elektronske scene i eksploziji festivala elektronske glazbe, a DJ-i, osim glazbe, sada su dali i svoj glas – okupljaju se u novoosnovanoj udruzi kako bi zaštitili svoja, ali i tuđa autorska prava jer digitalni svijet je kompleksan, a još je teže u njemu legalno poslovati.

Stipe je danju apsolvent splitskog Ekonomskog fakulteta, a noću DJ. Ploče je počeo skupljati s 13 godina, a danas nosi titulu Ambasador kao najbolji hrvatski techno DJ. Prije su se tražile vinilne ploče, a ja sam ih počeo skupljati kad je ih je već bilo lakše nabavljati zahvaljujući internetu. Sjećam se da su mnogi ranije morali ići ploče nabavljati u inozemstvo,  kaže Stipe koji nastupa pod imenom DJ Jock.

Danas se umjesto pet kovčega ploča nosi USB memorija veličine palca. A uredila su se i prava DJ-a: njih 300-tinjak aktiviralo se tijekom posljednjih mjesec dana pri sekciji Hrvatske glazbene unije kao izvođači glazbe drugih autora, a neki i kao autori pri Hrvatskom društvu skladatelja. Svi oni moraju regulirati prava autorske naknade – bili oni autori, jer ne izvode samo svoju glazbu, ili su DJ-ji,  objašnjava Milan Majerović Stilinović iz agencije HDS – ZAMP.

Kumovao je tomu ZAMP-ov projektni natječaj Electro-Cro kojim se već treću godinu potiče elektronska glazbena scena, ali i nagrada Amabsador, nedavno drugi put dodijeljena, a koju je podržalo i Ministarstvo kulture. No, poslu tu nije kraj: Pitanje DJ licenci koje krajem godine ide svom rješenju, znači da bi sljedeće godine sve trebalo biti lijepo organizirano,  najavljuje potpredsjednik udruge Klupska kultura Emir Bešić E-Base te dodaje: Moramo napraviti još jedan korak - to je izrada lista izvedene glazbe, koje bi Dj-evi trebali voditi, a moram napomenuti da većina naših kolega to ne radi.

Mi šaljemo liste, ali važno je razviti i samosvijest samih DJ-a, jer nekada ni ne dobijemo te liste, objašnjava glazbenik i voditelj programa u zagrebačkom klubu Boogaloo Marijan Kiš Mrx i napominje da su problem i vanjski suradnici: Oni ne prijave liste ZAMPU, pa ZAMP tereti nas, a onda moramo još ganjati izvođače da potpišu ugovore.

Naši sugovornici ističu da i strani izvođači moraju poštovati prava, a njih je sve više zahvaljujući eksploziji glazbenih festivala koji u proračun donose milijune, a postali su i najbrži i najglasniji turistički ambasadori.