Suvremeni švedski film od sutra u kinu "Tuškanac"

Premijerom dokumentarnog filma o izbjegličkoj krizi "Djevojčica koja mi je spasila život" redatelja Hogira Hirorija, koji je i sam bio izbjeglica, sutra 2. veljače u zagrebačkom kinu "Tuškanac" počinje ciklus suvremenog švedskog filma.

Švedski dokumentarist kurdskog podrijetla Hogir Hirori, bio je jedan od prvih novinara u Švedskoj koji je u Iraku zabilježio svjedočanstva o brutalnosti ISIL-a prema nevinim ljudima, na temelju kojih je i nastao film koji će se prikazati u "Tuškancu".

Snimajući u kolovozu 2014. tragediju više od 1,4 milijuna ljudi u bijegu od terora na granici Iraka i Sirije zatječe teško bolesnu djevojčicu koja će mu igrom sudbine spasiti život.

Film je prikazan na brojnim festivalima, a osvojio je nagrade za najbolji švedski film u Göteborgu i za najbolji dokumentarni film na Sonoma Film Festivalu, a uoči zagrebačke projekcije najavit će ga veleposlanik kraljevine Švedske Lars Schmidt.

Ciklus "Panorama: Suvremeni švedski film", organiziran u suradnji s Veleposlanstvom Kraljevine Švedske u Republici Hrvatskoj, trajat će do četvrtka, 8. veljače, a donosi još četiri recentna uratka švedske kinematografije.

Prikazat će se i film "Ozbiljna igra", ljubavna priča s početka 20. stoljeća koju je na temelju švedskog klasičnog romana Hjalmara Söderberga režirala Pernilla August, jedna od najpoznatijih švedskih glumica i dugogodišnja Bergmanova suradnica.

U središtu radnje su mladić Arvid Stjärnblom i djevojka Lydija Stille koji se ludo zaljubljuju, međutim ne očekuju da će njihova ljubav zahtijevati i veliku žrtvu.

Nagrađivana kriminalistička drama "Skitnice" Petera Grönlunda, socijalna je drama o borbi žene u društvu kojem nedostaje solidarnosti i odgovornosti, prikazana kroz priču o djevojci koja ne može platiti stanarinu pa odluči prevariti skupinu sitnih kriminalaca, a stjecajem okolnosti susreće majku djeteta koje je uzela socijalna služba, te s njom odlazi u ilegalno prebivalište izvan grada.

Najnoviju švedsku kinematografiju predstavit će i dokumentarno-poetski film "Refleksije" Sare Broos, u kojemu redateljica odvodi svoju majku, poznatu švedsku slikaricu Karin Broos, na putovanje Latvijom, ne bi li s njom popravila odnos.

Ciklus zatvara film ceste "Vječno ljeto" Andreasa Öhmana, autora koji je režirao i "Simple Simon", kandidat za Oscara za najbolji strani film 2010. Film prati dvoje ljudi koji odlučuju ostaviti sve iza sebe i krenuti na putovanje prekrasnim krajolicima sjeverne Švedske, no ono što je počelo kao bezbrižna pustolovina, ubrzo postaje panična potjera."Vječno ljeto" je film ceste o pronalaženju osobe koja je cijeli vaš svemir i onome što ste spremni učiniti za nju, najavljeno je.

Osim festivalskih uspjeha o međunarodno dobrom prijemu švedskog filma govori podatak da ih se godišnje tridesetak otkupljuje za međunarodno tržište.
Osobita pozornost pri podjeli državnih sredstava u filmu daje se ravnopravnosti među ženama i muškarcima u filmskoj industriji, pa su u 2016. godini 42 posto nagrađivanih filmova režirale žene.

Filmska industrija u Švedskoj se polako prebacuje na Internet, pa se oko 49 posto u Švedskoj gleda online, a redatelji se sve češće okreću crowdfundingu za prikupljanje sredstava za snimanje.

Švedski filmski umjetnici dosad su osvojili trideset Oscara, a u 2017. godini predstavljat će ih film "Kvadrat", dobitnik Zlatne palme u Cannesu, koji je nominiran za Oscara u kategoriji stranog filma.