Monografija o jednom od najvećih opernih pjevača zagrebačkog HNK-a

O umjetnicima se u nekim ranijim vremenima mnogo polemiziralo - žestoko su se sukobljavala i kritičarska koplja. No, oko slovenskog opernog pjevača Josipa Križaja, koji je gotovo cijelu karijeru proveo na daskama zagrebačkog HNK-a nisu postojale dvojbe, već samo divljenje i pohvale. Gotovo pola stoljeća nakon Križajeve smrti, objavljen je vrijedan podsjetnik na velikog umjetnika.

Prvi veliki bas hrvatske opere - Josip Križaj, rođen u Vevču pokraj Ljubljane, bio je pjevač nevjerojatnoga glasa i iznimno snažna scenska osobnost. Od prvog nastupa u Hrvatskom narodnom kazalištu 1913. godine ostaje vjeran zagrebačkoj publici sve do umirovljenja 1957. godine.

Ostvario je više od 130 uloga i nastupio 3000 puta. Prva kritika njegova nastupa istaknula je da je gospodin Križaj „došao, otpjevao, pobijedio“. To je bila istina. Sumnjam da će se ikada ponoviti neke od uloga koje je ostvario,  kaže autorica monografije Marija Barbieri.

Nakladnik monografije Slovenski dom i Vijeće slovenske nacionalne manjine grada Zagreba to izdanje predstavljaju u sklopu slovenskog kulturnog praznika Prešernov dan. Slovenska zajednica koja živi u Zagrebu zadala si je cilj da istrgne iz zaborava sve te umjetnike slovenskog porijekla koji su dali ogroman doprinos i kazalištu i općenito kulturi,  napominje predsjednik Slovenskog doma u Zagrebu Darko Šonc, a intendantica zagrebačkoga HNK-a Dubravka Vrgoč ističe: Pjevao je na ovoj pozornici i pokazao je da su kulturne veze između Slovenije i Hrvatske toliko jake, da ne postoje nikakve granice.

Josip Križaj u povijest je ušao kao jedna od najvećih osobnosti hrvatske opere i - kao što stoji u podnaslovu monografije - umjetnik ispred svojeg vremena.