Neravnopravan odnos potrošača s pružateljem usluga

Pretplatnici nekih kabelskih TV programa razočarani su jer im je pružatelj usluge, bez obavijesti, ukinuo dio programa. Mnogi zbog toga žele raskinuti ugovor, no upozoreni su da će u tom slučaju morati platiti naknadu jer je propisano da pružatelj usluge može pojedine programe iz paketa zamijeniti novima. S druge strane, prema zakonu, ako su izmjene općih uvjeta poslovanja za korisnika nepovoljnije u odnosu na ugovorene, pretplatnik ima pravo raskinuti ugovor bez naknade.

Vlado Božičević uživao je u sportskim prijenosima utakmica. No, od ove godine više ne može. Operator mu je ukinuo sportske programe i zamijenio ih drugima.

Kad sam ugovarao sa Bnetom ja sam jednostavno gledao što mi nude, to sam izabrao, to sam naručio i to plaćam. E sad, kad vam netko to skine i ne da vam više to, a vi i dalje morate to plaćati, onda naravno da ste ogorčeni na sve to skupa, žali se Božinović.

No, u pozadini priče je nesuglasica između operatora i  Discovery Networksa u čijem su portfelju ukinuti kanali. U Bnetu, Hrvatskom telekomu i Optimi tvrde, da nisu mogli ispuniti Discoveryjeve zahtjeve.

Nažalost nerealna očekivanja pružatelja sadržaja su onemogućila nastavak daljnje suradnje što nam nije bilo u planu. Bitno je istaknuti da se istom pružatelju sadržaja slična situacija događala u više zemlja u Europi i svijetu, priopćili su iz Bneta.

Oglasio se i Hrvatski Telekom:  Oni određuju po kojim cijenama se njihov sadržaj distribuira, a na nama kao distributeru je da takve cijene prihvatimo ili ne.

Discovery Network ipak nema namjeru napustiti hrvatsko tržište: Razočarani smo jer je početak godine donio iznenađujuće vijesti iz Vipneta i Hrvatskog Telekoma. Operateri su donijeli odluku da neće obnoviti naše dugoročno partnerstvo, usprkos našim nastojanjima da se u dobroj vjeri dogovore uvjeti kojima bi obje strane bile zadovoljne.

U pravilu operator može mijenjati kanale, objašnjavaju u HAKOM-u, ali dodaju da u tom slučaju korisnik može tražiti raskid ugovora bez ikakvih penala. Ono što se u ovom slučaju mora utvrđivati za svaki pojedinačni slučaj je da li je ovisno o korisničkim navikama tog konkretnog korisnika, da li je on zaista  gledao te programe i da li je ta promjena za njega nepovoljnija u odnosu na onu ugovorenu.

Gospodin Božičević je tražio raskid ugovora, ali ništa od toga: Moram platiti nekih skoro preko pet tisuća kuna, što ja ne mogu platiti. Ne mogu otići na drugi provider jer mi ne daju, ne mogu napraviti ništa, doslovce ništa.

Upravo je HAKOM treća instanca rješavanja prigovora. Ono što svaki korisnik mora napraviti ako smatra da je ovime zakinut je da uloži prigovor svom operatoru i ako ne dobije odgovarajući odgovor u dva stupnja, onda se može obratiti HAKOM-u, savjetuje Marina Ljubić Karanović.

I promjena kanala i žalbeni postupci stavljaju potrošača u neravnopravan odnos s pružateljem usluga, smatra sudski vještak Damir Palavra. Po onome što je HAKOM se očitovao u konkretnom slučaju da ljudi moraju ić na jednu žalbu pa na drugu žalbu pa dokazni postupak da li su oni koristili konkretan paket i program ili nisu, pa u odnosu na to će njima netko uvažiti ili neće uvažiti tu žalbu, po mom profesionalnom i osobnom mišljenju je definitivno u suprotnosti s napucima EU koji kažu da postupak mora biti brz, jednostavan i lagan.

Ako operator Discoveryju više ne plaća usluge, onda je logično da taj manji trošak osjete njihovi potrošači, odnosno da i gledatelji plaćaju nižu cijenu, dodaje Palavra. Međutim, nije tako.

A ljudima su se promijenili programi. Iz onih koje su platili u one koje nisu izabrali. I to je rizik posla. Samo je pitanje zašto ga snose - potrošači.