Koji su proizvođači pristali izjednačiti kvalitetu svojih proizvoda na EU tržištu?

Nakon analiza i usporedbi kvalitete proizvoda istih robnih marki kupljenih u starim i novim članicama Unije, a koje su pokazale da razlika ima, Europska komisija potvrdila je da su neke multinacionalne tvrtke odlučile izjednačiti kvalitetu svojih proizvoda kako bi preduhitrile zakonske promjene kojima će se zahtijevati da prozvodi unutar cijelog EU-a budu isti.

Nakon analiza provedenih u devet zemalja EU-a uključujući Hrvatsku potvrđeno je da su proizvodi istog proizvođača koji se mogu kupiti u zapadnim zemljama lošije kvalitete ako se kupuju u istočnima.

Kad usporedite deklaraciju proizvoda koji su kupljeni u Njemačkoj i oni koji su kupljeni kod nas, vidite da je reptura različita da nije ista količina pojedinih sastojaka u samom proizvodu što utječe na kvalitetu, navodi Jasna Bošnir iz Nastavnog zavoda za javno zdravstvo "Dr. Andrija Štampar".

Neki proizvođači se opravdavaju da sastav proizvoda nije uvijek isti jer je proizvod prilagođen različitim okusima potrošača. Ipak, Bahlsen, njemački proizvođač vafla i keksa od maslaca, najavio je da će maslac početi stavljati u sve svoje proizvode pod nazivom keksi od maslaca.

Hipp će osigurati sličan sadržaj povrća u prerađenoj hrani u svim zemljama Unije. Ferrero će modificirati recept za Nutellu u Njemačkoj s obzirom na to da je jedini koji je bio drugačiji. Kupci to pozdravljaju.

I stručnjaci podržavaju ove izmjene u sastavu proizvoda, ali upozoravaju i da analize nisu bile usklađene i kvalitetno određene.

Veliki dio procjena analtičara nije išao u smislu pravog zakidanja potrošača, nego konstatiranja određenih grešaka koje se ne mogu svrstati u kvalitetu. Međutim, kad vi potrošačima kažete da je kvaliteta narušena, to je kao crvena krpa, on više neće prihvatiti bilo koji argument što iza njega stoji, smatra Marijan Katalenić, stručnjak za kvalitetu hrane.

Europska povjerenica za potrošače Vera Jourová najavila je kako će zajednička metoda ispitivanja, koju je razvio Zajednički istraživački centar Europske komisije, biti spremna u travnju, što će omogućiti državama članicama da pokrenu koordiniranu kampanju ispitivanja. Jedinstvena metoda ispitivanja najbolje je rješenje kako bi se utvrdila situacija na tržištu kvalitete proizvoda, poručila je Andrea Gross-Bošković, ravnateljica HAH-a.

Europska komisija nastavlja s izradom akcijskog plana kako bi se problem razlika u kvaliteti proizvoda riješio, a izmjenom zakonodavstva, potrošači bi trebali biti u ravnopravnom odnosu pri kupnji.

Od 26 testiranih proizvoda u Hrvatskoj i Njemačkoj čak je njih 16 bilo skuplje kod nas, i to do 110 posto. Osim što Unija mora poraditi na ujednačavanju kvalitete proizvoda, nužno je i ujednačavanje cijena.