Jergović, Kranjčević i Prcela na Pepelnici umjetnika

Dijalog ima smisla samo onda ako u njega ulazimo bez ikakvog cilja, osim cilja da želimo nešto naučiti, a ne docirati - upravo je to misao vodilja Pepelnice umjetnika.

To je jedna od rijetkih javnih rasprava u nas koja se održava već 18 godina, kaže njezin voditelj, dominikanac Frano Prcela koji je o Umjetnosti između praznine i dubine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu razgovarao s književnikom Miljenkom Jergovićem i maestrom Vladimirom Kranjčevićem.

Tražimo ljude koji imaju različita iskustva drugačija gledišta, drugačije stavove, jer od onih koji isto misle mogu samo tražiti potvrdu svoga mišljenja, ali jedva će učiniti neki korak naprijed,  objašnjava fra Frano Prcela.

Dirigent Vladimir Kranjčević na tribini je istaknuo da se istina mijenja i da nije uvijek ista, a na pitanje voditelja Prcele kako tumači izjavu austrijskog dirigenta Nikolausa Harnoncourta (1929.-2016.), koji je za glazbu skladatelja Franza Schuberta (1797.1828.) rekao da je to duboko tužna glazba sa smiješkom, odnosno kako tumači lijepo s obzirom na tu izjavu, Kranjčević je rekao da je Harnoncourt, koji je dio djetinjstva proveo u dvorcu Vinici kod Varaždina, morao promijeniti svoju istinu, odnosno, bolje rečeno - vjerovanje.

Maestro Kranjčević napomenuo je da dirigenti nisu stvaratelji glazbe, nego su 'poslužitelji', dok su stvaratelji glazbe kompozitori, a stvaralaštvo je Božji čin.

Književnik Miljenko Jergović govorio je o tome da su ponuđeni pojmovi opći i različito se shvaćaju u trenutku i ranije, jer su naša iskustva različita. Sad je 'dobro' svaka empatije koja nam pomaže da dođemo do nekoga tko je u lošijoj situaciji od nas u ovom užasnom svijetu, i dobro je ono dobro koje je vam jednako dobro postavlja pitanje vaše odgovornosti kad imate sedam i sedamdeset sedam godina,  rekao je Jergović.

Na pitanje o vjerovanju Jergović je odgovorio da na tome počiva čitava književnost. Nema književnosti ako ne vjerujete običnim ljudskim rečenicama, ako ne vjerujete tekstu koji iznad običnog voznog reda. Vjera u priču je velika književna i teološka priča, kao i velika antropološka tema, kazao je Jergović.