Knjigom Rasprodano Duško Ljuština oprostio se od Kerempuha

Dugogodišnji ravnatelj zagrebačkog Satiričkog kazališta Kerempuh Duško Ljuština predstavio je u Zagrebu svoju knjigu 'Rasprodano', u kojoj je taj najdugovječniji hrvatski kazališni ravnatelj okupio svoja iskustva tijekom pet desetljeća kulturnog djelovanja.

Knjiga, objavljena u izdanju nakladnika VBZ, kako je rečeno na svečanoj promociji upriličenoj u Ljuštininu matičnom kazalištu, donosi niz anegdota iz života i rada najvažnijih aktera kazališnog života na našim prostorima koje je Ljuština prikupio u 50 godina djelovanja u Zagrebu, 45 godina djelovanja u kulturi grada, te 35 na čelu Satiričkog kazališta Kerempuh.

Ja nisam pisac, ja sam kulturni menadžer a ta knjiga nije nikakav spomenar ni zahvalnica. Odlučio sam je napisati jer sam imao potrebu nakon 35 godina zahvaliti svojem kolektivu, svim ljudima a poglavito glumcima, za 35 godina provedenih zajedno, i za to što su me branili svim svojim raspoloživim sredstvima i tada kada nisam baš bio po volji vlasti,  rekao je Ljuština na predstavljanju koje je napunilo i parter i balkon kazališta Kerempuh.

Napisao sam je i da ukažem na neke sjajne trenutke zagrebačke kulture u bivšoj i u sadašnjoj državi, da pokušam još jednom apelirati da državni proračun za kulturu bude jedan ili 1,5 posto, i da svi hrvatski ministri kulture koji to ne dobiju, odbiju tu funkciju,  dodao je Ljuština.

Podnaslovljena Od Glibodola do Hollywooda, knjiga kronološki prati Ljuštinin život od rođenja godine 1948. u ličkom mjestašcu Glibodolu, oko 150 kilometara od Zagreba, preko njegova prisjećanja na djetinjstvo i školovanje, te dolaska u Zagreb 1967. Ljuština potom piše i o Hrvatskoj 1971., o odsluženju vojnog roka u JNA, o svojim prvim poslovima, bendu u kojemu je svirao, a u knjizi je se nalazi i njegova opsežna biografija, kao i popis svih djelatnika Kerempuha od 1982. do danas.

Urednik knjige Stjepan Ravlić istaknuo je kako je riječ o vrijednome djelu čovjeka. Bio je i ostao kazališna i kulturna institucija u Hrvatskoj, knjizi koja bi mogla poslužiti kao izvrstan priručnik za menadžment i produkciju u kulturi,  rekao je Ravlić.

Novinar Boris Rašeta, također jedan od urednika knjige, osvrnuo se na činjenicu da danas postoje mnogi koji Ljuštini nisu skloni, o čemu i sam Ljuština piše u jednom od posljednjih poglavlja naslovljenom Svi moji nesporazumi. Takvi smatraju da Ljuština svojim utjecajima daleko nadilazi svoju funkciju; među njima on ima reputaciju čovjeka koji je u najmanju ruku faraon,  komentirao je Rašeta.

Ali mi smo radeći na ovoj knjizi uvidjeli da je to što on radi jedan izrazito težak i mukotrpan put. Duško Ljuština ništa ne improvizira i ništa ne prepušta slučaju. Biti 50 godina s jednom nogom u živom blatu hrvatske politike, a s drugom u minskom polju hrvatske kulture, koje nije ništa manje opasno, po mojem je mišljenju izrazito opasno. Ljuština kotira kao menadžer, ali on je po svojoj najdubljoj vokaciji umjetnik preživljavanja,  rekao je Rašeta.

Knjiga je ujedno i Ljuštinin oproštaj od Kerempuha, odakle nakon 35 godina na mjestu ravnatelja 1. ožujka odlazi u mirovinu, prepuštajući čelnu fotelju kazališta Romanu Šuškoviću-Stipanoviću, kojemu je Ljuština na promociji poručio kako mu ostavlja kazalište gdje mu ?neće ispadati nikakvi kosturi iz ormara'.