Kako se riješiti nadutosti?

Imate li često osjećaj kako vam je trbuh poput napuhane lopte, tvrd na dodir, a odjeća koju nosite odjednom vas počinje neugodno stiskati? Riječ je o nadutosti – vrlo čestom simptomu kod žena.

Nadutost nastaje zbog nakupljanja plinova u probavnom sustavu što može dovesti do bolova u trbuhu. Većina ljudi s vremena na vrijeme iskusi nadutost. Može javljati zbog niza različitih uzroka. Jedan od općenitijih i češćih je prehrana. Bez sumnje svi plaćamo danak današnjoj prehrani i brzom stilu života.

Nadutost je subjektivan osjećaj povećanog obujma abdomena i češće se javlja kod žena. Određena vrsta hrane se usko veže uz pojavu nadutosti.

To su najčešće laktoza, ona je najčešći mliječni ugljikohidrat, i velik dio populacije bude nadut zbog intolerancije na laktozu. Zatim, fruktoza, gluten iz pšenice, alergija na jaja, objašnjava specijalistica gastroenterologije Agata Ladić.

Brašno, masti i sol najveće su opasnosti kod gotovo svih metaboličkih sindroma koji izazivaju poremećaje crijeva. Iako se uvijek preporuča voće i povrće uvrstiti u prehranu, ono također sadrži zamke za nadutost.

Po riječima nutricionistice Gianne Lazinice voće i povrće koje izaziva nadutost su uglavnom šljive, marelice, prokulice, kupus, brokula i cvjetača te uglavnom mahunarke jer sadrže složene ugljikohidrate koje crijevne bakterije moraju fermentirati i time nadimaju sama crijeva.

Neki bi se mogli iznenaditi time da gazirana pića, pa tako i mineralna voda, mogu također izazvati nadutost, jer ugljični dioksid je uz hidrogen i metan jedan od plinova koji nastaju u crijevima. Crijevnu floru poremete i antibiotici, a rizični čimbenik je i gutanje zraka, što tijekom hranjenja, što tijekom govora.

Preveliko, prebrzo govorenje, gutanje zraka s našim govorenjem dovodi do stvaranja povećane količine plinova u abdomenu što mi zapravo osjetimo kao nadutost. Često je nadutost samo osjećaj, senzacija koju mi ne možemo dokazati ni krojačkim metrom, ni ikakvom drugom metodologijom, sofisticiranom ili manje sofisticiranom, kaže doktorica Ladić.

Nadutost je većinom bezazleni simptom, no nažalost nije uvijek tako. U nekim slučajevima ona može ukazivati na stanja poput celijakije ili sindroma iritabilnog crijeva kojega u Hrvatskoj ima gotovo trećina stanovništva. Liječnici savjetuju da se vodi dnevnik prehrane za detekciju koja hrana bi mogla uzrokovati nadutost, a ako se isključi prehrana, nužne su daljnje dijagnostičke pretrage.

Preporuke su jesti male obroke i uključiti u dnevnu rutinu laganu tjelesnu aktivnost. Dobre bakterije u našim crijevima hrane se topivim vlaknima – zato je dobro jesti hranu koja njima obiluje da bi probavni sustav bio uravnotežen, ali s vlaknima se ne smije ni pretjerivati. Svakako treba izbjegavati gladovanje, preskakanje obroka i konzumaciju laksativa.