Cjelovito izdanje Händelova Mesije u ciklusu Kanconijer

Simfonijski orkestar i Zbor Hrvatske radiotelevizije sutra, 5. travnja, u zagrebačkoj koncertnoj dvorani Vatroslav Lisinski pod vodstvom maestra Tomislava Fačinija izvest će cjelovito izdanje Händelova Mesije.

Pred svakim je ansamblom često dilema: postaviti oratorij Mesija baroknog majstora Georga Friedricha Händela za korizmu ili Uskrs? Teško je izvedivo oboje! No, premda se Mesija tradicionalno vezuje uz vazmeno vrijeme, taj je oratorij, jedini u povijesti glazbe koji nikada nije izgubio kontinuitet izvođenja, zapravo prikladan za svako vrijeme – uz to što je i za sva vremena.

Prvi je dio posvećen misterijima adventa i Božića, drugi se bavi mukom i tematski pripada korizmi, a tek je treći usko vezan uz uskrsnuće, okrunjen Alelujom. Argumenti, koji ovaj vrhunac oratorijskog umijeća, kao i opusa samog Händela, čine vječnim, su jak afekt u ekspresiji melodije, oštrina motivičkog detalja i jasni kanon arhitekture ostvarene u naizmjeničnom chiaroscuru tonaliteta, arija, zborova, recitativa i tekstova Novog i Starog zavjeta.

Händelov Mesija zauzima jedinstveno mjesto u glazbenoj povijesti. Netipičan za žanr engleskog oratorija koji je uvelike oblikovao sam Händel, a time i za cjelokupni opus svojega stvaraoca. Ovaj oratorija svojim univerzalnim karakterom i izravnom ekspresijom, već gotovo 280 godina, djeluje na ljude svih generacija i vjeroispovijesti. Händel je Mesiju napisao za prilično skroman vokalni i instrumentalni sastav, uz niz mogućnosti izbora u pojedinim točkama, no tijekom vremena javljale su se razne verzije, pa je i sastav narastao do grandioznih razmjera.

Stoga je prava rijetkost čuti izvedbu blisku originalu, kakvu pripremaju Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom maestra Tomislava Fačinija, koji je pojasnio takav izbor: Kao svi veliki barokni oratoriji, ni Mesija nema neki svoj definitivni oblik koji je do nas došao. Postoji niz izmjena, varijanti koje su se događale i kroz izvedbe kojima je sam Händel ravnao, i kroz niz izmjena ovisno o raspoloživosti izvedbenih snaga, kao što je bio slučaj i kod opera. Svakako možemo reći da je ovo integralna izvedba, koju ovo djelo i zaslužuje, zbog toga što je vješto dramaturški složeno, u smislu izmjene karaktera samih brojeva, tonaliteta, solističkih i zborskih nastupa i prije svega samog teksta koji prati - na način presjeka, ali ipak vjerno - Mesiju u glavnim punktovima njegova bivanja, što čini trodijelnost oratorija.

Posebnost ove izvedbe je i međunarodna solistička postava sjajnih vokalnih umjetnika, specijaliziranih upravno za barokni repertoar – sopranistica Nuria Rial koja nastupa uz najprestižnije ansamble među kojima su Concerto Köln, The English Concert, Il Giardino Armonico i Les Musiciens du Louvre; naša svestrana mlada mezzosopranistica Sonja Runje koja primjerice redovito surađuje s ansamblima za ranu glazbu Antiphonus i Minstrel;  tenor Robert Bartneck koji se dokazao osobito u izvedbama Bachovih i Händelovih djela; te bas-bariton Krešimir Stražanac koji nastupa diljem svijeta, među ostalim, u Operi u Zürichu, Bavarskoj državnoj operi, u dvoranama Berlinske i Kölnske filharmonije i Concertgebouwu u Amsterdamu te redovito i rado gostuje u ciklusima Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a.

Izravni prijenos koncerta urednice Gordane Krpan, moći ćete pratiti na Trećem programu Hrvatskoga radija (HTV – HR3) kao i putem mobilnih uređaja, tableta i računala pomoću multimedijske usluge HRTi.