Retrospektiva Tomislava Gotovca u Ljubljani

Retrospektivna izložba Tomislava Gotovca 'Kuda idemo ne pitajte' otvara se danas u Mestnoj galeriji u Ljubljani. Projekt je ostvaren u suradnji s riječkim Muzejom moderne i suvremene umjetnosti te Institutom Tomislav Gotovac.

Izložba donosi presjek šezdeset godina karijere Tomislava Gotovca a.k.a. Antonija G. Lauera (Sombor, 1937. - Zagreb, 2010.), svestranog umjetnika koji je pionirski djelovao u različitim medijima, od eksperimentalnog i strukturalnog filma do happeninga, akcija i performansa.

Pitanja autonomije umjetnika, načini poigravanja predodređenim ulogama i mehanizmima zabrane, pretresanje odnosa između individualca i dominantne većine, odmjeravanje sa službenim pričama i masmedijskim prikazima, nižu se kroz osam soba Mestne galerije, od polazišne sobe nazvane Ja sam nevin!, sve do retrospektive u retrospektivi, Paranoia View Artnajavljeno je iz Muzeja moderne i suvremene umjetnosti, gdje je izložba bila premijerno predstavljena u rujnu prošle godine.

"Anticipator kriza - Kuda idemo ne pitajte": umjetnost je ušla u Benčić
S obzirom na arhitekturu Mestne galerije omogućena je kružna putanja razgledavanja postava, čime se izdvaja kružnica kao omiljenu formu Gotovčevih radova, ali i učestali princip njegove prakse nadograđivanja, nadovezivanja i recikliranja postojećih radova te inzistiranja na otvorenoj formi njihove interpretacije.

Od prvih fotografskih serija, filmova i kolaža iz prve polovice šezdesetih do kasnih akcija i performansa iz 2009., izložba slijedi umjetnikovo poistovjećivanje s rubnim i ekscentričnim likovima s margina društva.

Galerija SKC: izložba studentskih radova nadahnutih Tomislavom Gotovcem

Kako je najavljeno, posjetitelji će se imati priliku upoznati s Gotovčevim performerskim personama i filmskim personifikacijama, od urbanog nudiste, egzaltiranog propovjednika, ogorčenog psovača, duhovitog provokatora, do umjetnika-paranoika i opstruktora javnog reda i mira.

Uz antologijske radove tu je i dokumentacija umjetnikovih akcija, među kojom su i dokumenti sudskih procesa i novinski osvrti kao autorovi načini proširenja umjetničkog čina u izvanumjetničke sfere, ali i potvrde njegova proširenog shvaćanja filma.

Nastojeći približiti umjetnikovo filmsko osjećanje stvarnosti, izložba filmu prilazi kao Gotovčevom uzoru za stvaranje arta, ali i modelu režiranja vlastite biografije, pri čemu granice između zbilje i fikcije postaju nejasne,  napominje se.

Autorove režijske pristupe izložba prati u filmskim i ne-filmskim medijima, od kolaža i fotografija do akcija i performansa u intimnom, javnom i medijskom prostoru - postavljajući pitanja o tome kako film oblikuje stvarnost, tko je glavni, a tko sporedni redatelj i slično.

Slijedeći Gotovčeve pristupe i upute za čitanje vlastitog arta iz izjava, intervjua, naslova radova i filmova, retrospektiva je titlovana nazivima pojedinih radova, umjetnikovim geslima i intimnim uporištima.

Nakon riječkog muzeja, gdje je postavljena kao dio programa Europske prijestolnice kulture Rijeka 2020. i programskog pravca Doba moći, retrospektiva je gostovala u Ústí nad Labem u Češkoj, u galeriji House of Arts.

U Ljubljani se može razgledati do 10. lipnja, a kustosice su Ksenija Orelj i Nataša Šuković.

Na usluzi HRTi pogledajte emisiju snimljenu u povodu izložbe 'Tomislav Gotovac: Strategije ready-madea' iz 2016. godine.