Peer Gynt: norveški antijunak i europski dramski klasik

Nova predstava zagrebačkog HNK-a je klasično djelo svjetske dramske književnosti Peer Gynt. Režiju slavnoga komada Henrika Ibsena potpisuje norveški redatelj Erik Ulfsby, a predstava je postavljena u sklopu projekta 'Europski kazališni laboratorij'.

Ulfsby je napravio modernu predstavu, drukčiju u odnosu na dosadašnja čitanja. Peer Gynt, norveški antijunak i europski dramski klasik u 151. je godini. Unatoč tomu - osuvremenjen je najnovijom tehnologijom.

Ovo je senzor koji pokret glumca pretvara u zvuk. Nešto je poput instrumenta. Tako glumac kontrolira zvuk i ne ovisi o ljudima za tonskim pultom,  objašnjava oblikovatelj zvuka Amund Ulverstad, a HNK-ov tonski majstor Zoran Vrabec komentira: Taj uređaj mi olakšao posao za 90 %.

Redatelj predstave Erik Ulfsby napominje da, iako imaju izvrsne tonske majstore, tom tehnologijom upravljaju glumci: Nisam viđao ništa slično tomu u svijetu, a ovo smo razvili samo za predstavu u Zagrebu. Naravno, to je samo dio produkcije jer većina predstave leži u čovjeku ne tehnologiji.

Nagrađivanom norveškom redatelju to je četvrta režija Peera Gynta, a ovu adaptaciju temelji na 5. činu - dijalogu između starog Peera i Ljevača Pucadija.

Tehnički je to izuzetno zahtjevna predstava jer sve promjene, osim svjetla, na sceni izvode glumci s nekoliko stotina oznaka na pozornici, koje moraju biti milimetarski precizne,  kaže Siniša Popović koji tumači ulogu staroga Peera Gynta.

Nijedna tehnologija ne može biti jača od čovjeka, ali ipak čovjek često ostaje glup, tašt i egoističan - i zbog toga nastaju intimne, a i svjetske katastrofe,  poručuje Alma Prica koja nastupa u ulozi Ljevača Pucadija.

Uz njih je na sceni i još 6 verzija Peera Gynta, a 14-eročlani ansambl prevrće njegov život i uspomene. Peer Gynt svaki put kad dođe do nove točke u životu izmisli novoga sebe. Današnje okruženje traži od nas da se svakih nekoliko godina izmislimo od početka - i društvene platforme i mreže,  kaže Silvio Vovk koji je utjelovio Peera Gynta – sanjara.

Svoje prve uloge prisjeća se i 91-godišnji norveški glumac Toralv Maurstad, koji je u ulozi Peera Gynta proveo pola stoljeća: Prvi sam put nastupao s ocem, a kasnije sam čak napravio Peera i kao 'one-man-show'. Tajna Peera Gynta je u tome što on ima ljubav u sebi, no kukavica je i ne zna to iskoristiti. Sviđa mi se jako vaša moderna verzija komada,  rekao je Toralv Maurstad.

Predstava je izvrsna. Pravi primjer suvremene suradnje jer za tjedan dana imat ćemo i Krležu u Oslu, a nadamo se i nastavku suradnje,  istaknula je norveška veleposlanica u RH Astrid Versto.

Digitalizirani Peer Gynt modernim je pristupom brzo osvojio publiku, no ipak uz njezino negodovanje na formu drame u stihovima 19. stoljeća. Vrijedno je, pak, i nadodati: u novom prijevodu Miše Grundlera.

Nakon premijere Peera Gynta u Zagrebu, HNK-ova produkcija Krležinog 'Kraljeva' u režiji Ivice Buljana gostovat će u Oslu.