Sudionik Salona mladih zazidao se u Domu HDLU-a

Otvoren je 34. Salon mladih. Naša najstarija bijenalna izložba u Domu hrvatskih likovnih umjetnika u Zagrebu donosi pregled suvremene likovne scene - pod zajedničkim nazivnikom Panoptikon.

Od dekonstrukcija i institucionalnih konstrukcija do infuzije likovne umjetnosti -
24 odabrana autora temu Panoptikon obrađuje na najrazličitije načine.

Tema se odnosi na Benthamov model zatvora Panoptikon: idealan zatvor je kružna građevina u kojoj je iz jedne perspektive moguće promatrati sve zatvorenike. Tu paralelu povlačim sa zgradom HDLU-a koja je isto tako kružna,  ističe kustosica izložbe Mirna Rul.

Kontroverzni radovi oko Meštrovićeva paviljona umjetniku Vici Tomasoviću poslužili su kao inspiracija. Posudio je čak i cigle s gradilišta, kako bi na Salonu mladih objavio svojevrsni manifest: odlučio se zazidati se, dok ga ne izbace.

Većina izložbi se u Hrvatskoj organizira tako da su umjetnici jedini na kraju u minusu. Ja sam odlučio sebi priznati da sam i ja korumpiran, te se zazidavam u ovaj Dom likovnih umjetnika koji zapravo nitko ni ne doživljava kao svoj dom,  objašnjava Tomasović.

30 koraka, koliko je dugačka traka koja presijeca galeriju HDLU-a, prelazi autor izložene instalacije Vladimir Novak, no zbog sigurnosti umjesto njega to zapravo čini „elektro-mehanički samoživi sustav“.

Kroz svoj promjenjiv karakter instalacija pokušava reflektirati uvjete u kojima se umjetnici moraju snaći, ili koji im se moraju poklopiti kako bi oni mogli uspjeti preći na drugu stranu,  napominje Novak.

U projektu Kristine Marić zamijenjene su strane - u igri posjetitelj postaje metom panoptičkog pištolja. Radim neku vrstu masovnog strijeljanja gdje gomilu ljudi, koji sudjeluju sa mnom u performansu, na nekoj razini konfrontacije kasnije izlažem pogledu drugih,  kaže Kristina Marić.

Vide li umjetnici izlaz ili i oni razmatraju prije ''irski'' umjesto ''hrvatskog sna''? Odgovor se nudi u Domu HDLU-a do 26. lipnja.