Je li postojala disco kultura u bivšoj Jugoslaviji?
U potrazi za tragovima disco kulture u bivšoj državi diskografska kuća Fox & His Friends objavila je kompilaciju „Socijalistički disco. Ples iza jugoslavenske baršunaste zavjese 1977.-1987.“, koja uskoro izlazi u vinilnom u izdanju.
Odgovore na pitanje je li postojala socijalistička disco kultura u bivšoj državi već je ponudio niz izložbi koje su bile priređene 2015. godine u zagrebačkoj Kuli Lotrščak, a potom i u Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD), podsjećaju iz diskografske kuće Fox & His Friends.
Autori projekta Leri Ahel i Željko Luketić sada najavljuju nastavak - izdavanje vinilne kompilacije koja je svojevrsni 'soundtrack' izložbe i jednog razdoblja glazbene i društvene povijesti bivše Jugoslavije. Nakon četiri godine istraživačkog rada, licenciranja i traženja najbolje zvučećih studijskih master-vrpci, autori kompilacije uskoro će objaviti prvi dio „Socijalističkog disca“.
Disco glazba na ovim prostorima imala je sve značajke inozemnih američkih i europskih uzora, stoji u obrazloženju u kojem autori projekta ističu da ta glazba, za razliku od punka, novog vala ili rocka, nije imala odlike supkulture, nego se smjestila u kontekst nepretenciozne pop glazbe namijenjene plesu i zabavi.
Diskografske kuće nisu bile sigurne gdje smjestiti taj zvuk, no on je društveno potaknuo sve ono što je do tada već učinio i na tadašnjem Zapadu: slobodnije konvencije ponašanja, naglašenu seksualnost u tekstovima i nastupima izvođača, zaseban modni izričaj i inkluzivnost u klupskom, noćnom životu, pojašnjavaju autori projekta.
Disco je zanimljiv istraživačima zvuka i društvenih prilika jer je bio i ostao kontrast dominantno maskulinoj rock kulturi, napominje autorska ekipa te dodaje: Na plesnim natjecanjima i u klupskome životu redovito su zvijezde bili Romi, Albanci i pripadnici drugih manjina; žene su u discu, iako na samoj granici medijske eksploatacije, naučile taj stil okrenuti u svoju korist. U klubovima su birale, a nisu više bile birane.
Tekstovi pjesama postaju opušteniji i otvoreniji, podsjećaju autori projekta i nastavljaju: U glazbi se eksperimentira s elektronikom, dok se u najveće avanture u discu upuštaju upravo i najveća kompozitorska imena. No, Alfi Kabiljo, Andrej Baša, Đelo Jusić, Gabor Lenđel, Kornelije Kovač, Nikica Kalođera, Kire Mitrev i mnogi drugi u pratnji velikih studijskih orkestara nisu bili dio undergrounda. Upravo suprotno, diskografi su koketirajući s novim žanrom testirali tržište brojnim singlicama, a dugosvirajući formati bili su rezervirani samo za one najbolje prodavane.
Izbor glazbe na ploči 'Socijalistički disco. Ples iza jugoslavenske baršunaste zavjese 1977.-1987.' fokusiran je upravo na te manje poznate eksperimente, B-strane ili čak samo izdanja s kaseta, koja su ostavila odjek na glazbu i koja uključuju imena autora i izvođača poznatih primarno u pop glazbi, obrazlažu autori kompilacije.
Odabrano je 18 skladbi koje najbolje ilustriraju što je sve uključivao disco u Jugoslaviji: etablirana imena poput Gabi Novak, Arsena Dedića, Ljupke Dimitrovske ili Zdenke Vučković, početne pokušaje nogometaša Ivice Šurjaka, Miss Jugoslavije Ane Sasso ili zanimljive domaće verzije stranih hitova poput Vamos A La Playa, queer-klasika I Will Survive, te engleske pop-pjevačice Kim Wilde.
Na album su uvrštene i pjesme zvijezde tadašnje Startove duplerice Moni Kovačić, poznatog disco-funk sastava KIM, ženskog dijela sastava Mirzino jato pod imenom Rok Hotel, nekadašnja teen-zvijezda Dubravka Jusić i danas popularno ime disco-kolekcionara Arian.
Poslušajte cijelu kompilaciju, koja je objavljena na YouTube kanalu izdavača Fox & His Friends:
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android.
Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!