Je li postojala disco kultura u bivšoj Jugoslaviji?

U potrazi za tragovima disco kulture u bivšoj državi diskografska kuća Fox & His Friends objavila je kompilaciju „Socijalistički disco. Ples iza jugoslavenske baršunaste zavjese 1977.-1987.“, koja uskoro izlazi u vinilnom u izdanju.

Odgovore na pitanje je li postojala socijalistička disco kultura u bivšoj državi već je ponudio niz izložbi koje su bile priređene 2015. godine u zagrebačkoj Kuli Lotrščak, a potom i u Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD),  podsjećaju iz diskografske kuće Fox & His Friends.

Autori projekta Leri Ahel i Željko Luketić sada najavljuju nastavak - izdavanje vinilne kompilacije koja je svojevrsni 'soundtrack' izložbe i jednog razdoblja glazbene i društvene povijesti bivše Jugoslavije. Nakon četiri godine istraživačkog rada, licenciranja i traženja najbolje zvučećih studijskih master-vrpci, autori kompilacije uskoro će objaviti prvi dio „Socijalističkog disca“.

Disco glazba na ovim prostorima imala je sve značajke inozemnih američkih i europskih uzora,  stoji u obrazloženju u kojem autori projekta  ističu da ta glazba, za razliku od punka, novog vala ili rocka, nije imala odlike supkulture, nego se smjestila u kontekst nepretenciozne pop glazbe namijenjene plesu i zabavi.

Diskografske kuće nisu bile sigurne gdje smjestiti taj zvuk, no on je društveno potaknuo sve ono što je do tada već učinio i na tadašnjem Zapadu: slobodnije konvencije ponašanja, naglašenu seksualnost u tekstovima i nastupima izvođača, zaseban modni izričaj i inkluzivnost u klupskom, noćnom životu,  pojašnjavaju autori projekta.

Disco je zanimljiv istraživačima zvuka i društvenih prilika jer je bio i ostao kontrast dominantno maskulinoj rock kulturi,  napominje autorska ekipa te dodaje: Na plesnim natjecanjima i u klupskome životu redovito su zvijezde bili Romi, Albanci i pripadnici drugih manjina; žene su u discu, iako na samoj granici medijske eksploatacije, naučile taj stil okrenuti u svoju korist. U klubovima su birale, a nisu više bile birane.

Tekstovi pjesama postaju opušteniji i otvoreniji,  podsjećaju autori projekta i nastavljaju: U glazbi se eksperimentira s elektronikom, dok se u najveće avanture u discu upuštaju upravo i najveća kompozitorska imena. No, Alfi Kabiljo, Andrej Baša, Đelo Jusić, Gabor Lenđel, Kornelije Kovač, Nikica Kalođera, Kire Mitrev i mnogi drugi u pratnji velikih studijskih orkestara nisu bili dio undergrounda. Upravo suprotno, diskografi su koketirajući s novim žanrom testirali tržište brojnim singlicama, a dugosvirajući formati bili su rezervirani samo za one najbolje prodavane.

Izbor glazbe na ploči 'Socijalistički disco. Ples iza jugoslavenske baršunaste zavjese 1977.-1987.' fokusiran je upravo na te manje poznate eksperimente, B-strane ili čak samo izdanja s kaseta, koja su ostavila odjek na glazbu i koja uključuju imena autora i izvođača poznatih primarno u pop glazbi,  obrazlažu autori kompilacije.

Odabrano je 18 skladbi koje najbolje ilustriraju što je sve uključivao disco u Jugoslaviji: etablirana imena poput Gabi Novak, Arsena Dedića, Ljupke Dimitrovske ili Zdenke Vučković, početne pokušaje nogometaša Ivice Šurjaka, Miss Jugoslavije Ane Sasso ili zanimljive domaće verzije stranih hitova poput Vamos A La Playa, queer-klasika I Will Survive, te engleske pop-pjevačice Kim Wilde.

Na album su uvrštene i pjesme zvijezde tadašnje Startove duplerice Moni Kovačić, poznatog disco-funk sastava KIM, ženskog dijela sastava Mirzino jato pod imenom Rok Hotel, nekadašnja teen-zvijezda Dubravka Jusić i danas popularno ime disco-kolekcionara Arian.

Poslušajte cijelu kompilaciju, koja je objavljena na YouTube kanalu izdavača Fox & His Friends: