Što čitati: 'Ponekad lažem' ili 'Skarabej'

Književna kritičarka Jagna Pogačnik redovito u emisiji Dobro jutro, Hrvatska preporučuje što čitati. Današnji naslovi su Ponekad lažem  i Skarabej.

Alice Feeney – Ponekad lažem

Alice Feeney
je spisateljica i novinarka, 15 godina je radila u BBC-ovoj redakciji kao urednica i producentica zabavnog, umjetničkog i informativnog programa.

Ponekad lažem
 njezin je prvi roman. Napet i kompliciran psihološki triler, prepun preokreta. Tridesetpetogodišnja Amber se budi u bolnici. Ne može se pomaknuti. Ne može govoriti. Ne može otvoriti oči. Čuje sve oko sebe, ali drugi toga nisu svjesni. Ne sjeća se što joj se dogodilo, no sumnja da je njezin muž imao veze s time… Knjiga je pisana u prvom licu i započinje glasom mlade žene koja kaže: U komi sam. Muž me više ne voli. Ponekad lažem.  Zbog ovog trećeg priznanja mnoge stvari koje pripovijeda uzimamo s odmakom i teško možemo spoznati što je doista istina. Karakteristika ovog romana je izmjena pripovjednih dionica koja komplicira priču, ali uspostavlja zanimljiv ritam. Smjenom Amberine sadašnjosti u bolnici, tjedna koji je prethodio nesreći te djetinjih dnevničkih zapisa otprije dvadeset godina, ovaj psihološki triler postavlja pitanje: je li nešto doista laž ako vjerujete da je istinito? Što se zapravo dogodilo mladoj i ambicioznoj radijskoj voditeljici? Amber želi postaviti pitanja, želi saznati odgovore na njih, no po njih će morati otići u prošlost, djetinjstvo, mladost i prve ljubavi. Njezin brak s autorom bestselera koji prolazi kroz stvaralačku krizu Paulom nije ono što je nekad bio, a nemogućnost da imaju dijete ih je dodatno udaljila, dok je njezin odnos s dominantnom sestrom Claire prilično hladan u zadnje vrijeme, zbog sestrina uplitanja u Amberin život. Ni na poslu više ne nalazi zadovoljstvo, pa je razmišljala o otkazu. U predbožićno vrijeme, točnije na sam Badnjak, dolazi do kobne prometne nesreće. Amber se ne sjeća tko je vozio, tko je bio suvozač, gdje je u to vrijeme bio Paul, a gdje Claire. U trileru nema policije, inspektora, sve se događa u psihi pripovjedačice koja nas vodi kroz svoj život i kroz njezina sjećanja dolazimo do nevjerojatnih istina. Ljudi koji je posjećuju u bolnici u razgovorima za koje misle da ih ona ne čuje otkrivaju nešto o njoj, ali i o samima sebi. Njezinom bolničkom sobom odjekuju tajne, i što više Amber sluša ljude koji neprestano ulaze i izlaze iz sobe, uvjerenija je da neke veze s njenim stanjem ima upravo njezin suprug Paul. Drugi sumnjivci su Amberina sestra te Amberin prijatelj i dečko iz studentskih dana Edward koji se nedavno opet pojavio u njezinu životu. Amberina bezobrazna i drska šefica Madeline te Jo, Amberina prijateljica na poslu – svi su oni na neki način povezani s nesrećom. Ponekad sjećanje polako nadolazi, ali Amber osjeća da je ono toliko strašno, pa ga potiskuje. Dnevnički zapisi zapravo najvažniji, jer prateći njih otkrivamo ono što se događalo i što je prethodilo tom događaju. Amberin život zbrkan, ponekad se činilo kao da nije upravljala sama sobom. Oduvijek su je okruživale tajne i mračno raspoloženje. Svatko od posjetitelja ima neku tajnu i doslovno ništa nije kako se naizgled čini - stvarnost postaje mutna i zamagljena.

Osoba za osobom donosi obrat za obratom i iznenađenja se nižu. Nemoguće je pogoditi cijelu priču, a i sam svršetak, kad ste sigurni da ste sve shvatili u ovoj priči punoj laži i tajni, još je jedan veliki preokret. Zanimljiv je i šokantan kraj jer ga svatko od nas može razumjeti na svoj način. Ali to je također samo djelomično istina.

Ankica Tomić – Skarabej


Skarabej
 je treći roman Ankice Tomić, talentirane pripovjedačice čije je pripovijedanje jednostavno i čitko, ali zbog toga nimalo banalno ni lagano. Krasi ga poigravanje žanrovima trilera, ljubavnog i psihološkog romana.

Triler je ovdje samo u naznakama na početku jer čitatelj biva suočen s novinskim tekstom u kojem se izvještava o tajanstvenom ubojstvu žene u šibenskoj Tvrđavi sv. Nikole. No, osim čitatelja, s tom se viješću iz crne kronike suočava i jedna od pripovjedačica i tu započinje njezin privatni triler koji se više odvija u njezinoj psihi. Suzana, talentirana žena srednjih godina zapela u pogrešnom i istrošenom braku, nakon pročitane vijesti stvorit će u glavi određene indicije o tome tko bi mogao biti ubojica i tada kreće potraga za vlastitom prošlošću, tajno proučavanje sačuvanih ljubavnih pisama koje joj je kao šesnaestogodišnjakinji iz tadašnje JNA slao njezin dečko, Šibenčanin Goran.

Nakana Ankice Tomić u ovome roman nije raskrinkavanje zločina pomoću neklasične, slučajne istražiteljice nego i intrigantno raskrinkavanje kompleksnih bračnih odnosa; osim Suzane i njezina muža liječnika, tu je i šibenska profesorica glazbe Katarina i njezin suprug, lokalni moćnik Tome. Premda dvije odvojene obitelji i žene koje se ne poznaju, njihove će sudbine na kraju biti vrlo čvrsto dovedene u vezu. Psihološki utemeljena studija ljubavi i njezinih faza, raspada i prešućenih istina. Epistolarni dio, Goranova pisma koja funkcioniraju kao podsjetnik na prošlost, ali i krunski dokaz u sadašnjosti - sjajno karakteriziraju psihoportret njihova autora, ali i donose duh jednog vremena, otprije tridesetak godina. U smislu istrage zločina, premda netipično, Skarabej  djeluje logično i profesionalno i kao žanr i njegovo iznevjeravanje. 

Skarabej  je kronika dvaju vremena, studija ljubavnih nijansi, portret psihičke patologije, međugeneracijskih razlika, kao i teze kako 'ponekad u sasvim nepoznatim ljudima pronađemo djelić sebe, djelić vlastite neispričane priče'.