Kadrovske afere u hrvatskim kazalištima

Jedan propali kazališni natječaji i jedno imenovanja prije natječaja tek su aktualni primjeri mnogih, najblaže rečeno, nedoumica koje prate 'kadroviranje' po našim kazališnim kućama. Ovaj put afere pratimo u Dubrovniku i Osijeku.

Novu, 112. sezonu osječkog HNK-a zasjenio je nedavni skandal vezan za imenovanje novog intendanta te najava, i prije nego što je natječaj raspisan, da će Osječko-baranjska županija poduprijeti kandidaturu poslovne ravnateljice kazališta Dražene Vrselje.

Njezinim je imenom pred medijima i kazalištarcima licitirala županijska pročelnica Ureda za kulturu Sandra Filipović, a, nakon što je u međuvremenu natječaj raspisan, ostaje pitanje je li to mrtva utrka i tko će pobijediti - politika ili struka.

Dražena Vrselja nije željela komentirati novonastalu situaciju dok natječaj ne bude završen,a pred kameru nije htjela ni pročelnica Sandra Filipović koja je zakotrljala priču i podignula medijsku prašinu u hrvatskoj kulturnoj javnosti.

U priopćenju iz Županije stoji, pak, da Županija ima samo dva od sedam glasova u Kazališnom vijeću te da će poštovati odluku većine u tom tijelu, no intendant Božidar Šnajder smatra da je pročelnica Filipović nastupila nesmotreno i nespretno.

O intendantu i natječaju nije trebalo biti govora jer natječaj nije bio niti raspisan - pogotovo ne na način da Županija, odnosno gospođa Filipović u ime Županije, staje na stranu jednog kandidata, dakle gospođe Vrselje,  komentirao je intendant osječkog HNK-a Božidar Šnajder.

Stajalište Grada Osijeka, uz Županiju osnivača osječke nacionalne kazališne kuće, vrlo je jasno: Jedine osobe koje trebaju razgovarati o kandidatima su članovi Kazališnog vijeća nakon što se završi natječaj. Oni trebaju pregledati, dogovoriti se i predložiti najboljeg kandidata Gradskom vijeću, odnosno Županijskoj skupštini,  napominje predstavnik Grada Dražen Alerić.

Intendantu Šnajderu mandat istječe u svibnju iduće godine i nakon toga odlazi u mirovinu. Neslužbeno, u matičnoj je kući više kandidata za to mjesto, a zbog kandidature će se iz Kazališnog vijeća povući glumac Aleksandar Bogdanović.

Kandidirat ću se za mjesto intendanta HNK-a u Osijeku, a to što je pročelnica Filipović izašla sa imenom kandidatkinje Dražene Vrselje kao buduće intendantice uopće nije moj problem. Ako pobjeđuju plan i program, onda sam ja budući intendant,  odlučan je glumac i član Kazališnog vijeća Aleksandar Bogdanović.

I sadašnji ravnatelj Drame Miroslav Čabraja spominje se u kuloarima kao jedan od mogućih kandidata za mjesto intendanta, no on nije to htio ni potvrditi ni opovrgnuti, Ipak, ima jasnu poruku: Mislim da je Kazališno vijeće dovoljno pošteno da izabere najbolji program, a ne da će se postupati po stranačkom opredjeljenju ili simpatiziranju,  ističe Čabraja.

I u Kazališnom vijeću zatečeni su izjavom pročelnice Filipović: Ja sad ne znam što bih mislio. Imamo ime nekog kandidata, i nije bitno koji je to kandidat. Da je ime bilo kojeg pretendenta bilo tako izrečeno, ja bih osjećao dodatni pritisak,  kaže član Kazališnog vijeća Davor Molnar.

Javni natječaj za intendanta osječkog HNK objavljen je u subotu, a kazalištarci se nadaju da će na kraju pobijediti umjetnost, program, vizija, a ne neki drugi interesi.



Protagonist dubrovačke kadrovske kazališne avanture je, pak, mladi redatelj Paolo Tišljarić. On je u trećem pokušaju imenovan novim ravnateljem Kazališta Marina Držića. Priča oko izbora traje od kraja prošle godine kada su se natječaji počeli redati jedan za drugim zbog niza nelogičnih i već na hrvatskoj sceni viđenih scenarija.

Na prvi je natječaj stigla samo jedna nepotpuna prijava pa je ponovljen u lipnju ove godine. Čak petero kandidata prijavilo je svoje programe. Kazališno je vijeće predložilo Lidiju Crnčević, ali Gradsko je vijeće odugovlačilo s izglasavanjem pa se kandidatkinja povukla iz utrke. Nije preostalo drugo nego raspisati treći natječaj.

Na taj se natječaj javilo dvoje kandidata s prijašnjeg natječaja čije smo programe već bili analizirali,  obrazlaže predsjednik Kazališnog vijeća Marin Gozze.

Prijavili su se redatelj Paolo Tišljarić i glumica Mia Begović. Gradskom vijeću je Kazališno vijeće dalo preporuku da ne prihvati ni jednog od prijavljenih kandidata jer su smatrali da njihovi programi nisu realni.

Kandidati, također, nisu imali dovoljno iskustva da bi se suočili sa svim problemima koje nosi ravnateljstvo jedne ustanove u kulturi, kao što je Kazalište Marina Držića,  dodao je Marin Gozze.

Gradsko vijeće ipak je izabralo Paola Tišljarića. Unatoč tomu što je mlad - tek mu je 26 godina - Tišljarić ima već podosta redateljskog iskustva, a mladost mu ne bi trebala biti otegotna okolnost kako je navelo Kazališno vijeće.

Kad jedan mladi čovjek postavi jasnu viziju, strategiju otvaranja kazališta, najavi dolazak vrhunskih hrvatskih redatelja i umjetnika, obogaćivanje ansambla okrećući se programu za djecu i napiše jedan zaista temeljit program - i to tako da se vidi iskustvo u slaganju programa - to bi trebalo biti dovoljno,  smatra predsjednik Gradskog vijeća Marko Potrebica.

Trakavica oko izbora ravnatelja okončana je glasanjem Gradskog vijeća koje je prihvatilo prijedlog Odbora za imenovanja, koji je, pak, napravio presedan i unatoč protivljenju Kazališnog vijeća predložio Tišljarića.

Svakako tema izbora ravnatelja je aktualna već neko vrijeme, ali bez obzira na to naš sadašnji ravnatelj Ante Vlahinić je na dužnosti do 7. studenog i u skladu s tim se ponašamo da bi sve bilo kako i treba biti,  zaključuje glasnogovornik Kazališta Marina Držića Žarko Dragojević.

To znači da je pripremljena nova kazališna sezona koju bi trebala otvoriti premijera Pikove dame ruskog redatelja Denisa Azarova; ili će, pak, s dolaskom novog ravnatelja možda odmah stići i novi program.