Sigurni rizici Pavla Pavlovića

Izložba 'Sigurni rizici' umjetnika Pavle Pavlovića, u organizaciji Hrvatske udruge likovnih umjetnika (HULU) - Split otvara se večeras u 21 sat u splitskom Salonu Galić.

U davnim vremenima ljudi su gledali u zvijezde i vidjeli heroje u konstelacijama. U ovim modernim vremenima činimo manje više isto, samo što su naši junaci ljudi od krvi i mesa,  riječi su američkoga predsjednika Nixona u povodu slijetanja posade Apolla 11 na Mjesec u srpnju 1969. godine, kojima predgovor izložbi počinje Vladimir Čajkovac, koji nastavlja: Osvajanje Mjeseca, događaj je od moguće povijesnog značenja i ikonični prizori koje je proizveo urezani su u kolektivnu memoriju dvadesetog stoljeća.

Slijetanje pak, koje ovaj govor slavi, nikad se nije dogodilo, 
piše Čajkovac te dodaje: Ne misli se pritom na mnogobrojne teorije zavjere koje od samog početka osporavaju ovaj događaj pa upečatljive prizore pripisuju između ostalih i režiji Stanleya Kubricka. Navodi su ovo iz govora predsjednika Nixona za slučaj neuspjeha misije. Paralelni protokol u slučaju nužde uključuje osobni telefonski poziv udovicama otpisanih, kratko i dostojanstveno obraćanje naciji i ritualno prekidanje veze s nasukanim astronautima. U nedostatku primjerenijeg i svećenik će za blagoslov slijediti ove maritimne metafore i uz obred standardnog pogreba na moru preporučiti njihove duše „to the deepest of the deep”, najdubljem od najdubljih,  piše Čajkovac.

Pavlovi junaci potječu također iz dubina, onih manje ili više dokumentiranih područja informacijskog kozmosa i košmara mreže svih mreža. On stvara repozitorij, odlagalište prizora, slika i memova prikupljenih po društvenim mrežama, digitalnim kanalima i opskurnim i tamnim zakutcima interneta. U daljnjem slikarskom procesu on je taj koji ponovno ispisuje njihove priče. Ono što digitalne plime nanesu često su bizarni motivi, lišeni bilo kakve pozadinske priče i jedino što nam preostaje su paralelni protokoli, koji će po potrebi presložiti sastavne dijelove i uvjeriti nas u istinitost prizora koji se odigrava pred našim očima,  tvrdi Čajkovac.

Bezobzirni i nezaustavljivi proces gubljenja kontrole nad vlastitim narativom višestruko je naglašen u današnje doba digitalne slike,  smatra Čajkovac komentirajući da Pavlovićeva metoda preuzimanja motiva i slika s Interneta i njihova kolažiranja, također je metoda potrgane memorije: No, on nastavlja tamo gdje potrgana memorija prestaje, ispunjava nastale praznine i ciklusi njegovih slika napućuju jedan zajednički svemir koji ima svoja pravila i svoje zakonitosti. Ova dosljednost daje uvjerljivost njegovim prizorima i od napuštenih dokumenata besmislica i suvišnog stvara nove junake od krvi i mesa,  zaključuje Vladimir Čajkovac.

Izložba ostaje otvorena do 03. listopada, a Hrvatske željeznice će svima koji žele doći u Split razgledati izložbu osigurati 40% popusta na kupnju povratne karte vlakom.