Samoća kao profesionalni izazov, ali i zamka

Pišite dnevnik, telefonirajte, volontirajte – samo su neki od instant savjeta koji se u raznim knjigama za samopomoć nude današnjem čovjeku kako bi izbjegao samoću. Utješnu misao jednog filozofa da je čovjek istinski slobodan samo kad je sam, u takvim knjigama nećemo naći ni u fusnoti.

I dok većina traži načine kako izbjeći samoću, mnogim je glumcima ona, naprotiv, pravi profesionalni izazov: od 'Kužiš stari moj' legendarnog Mladena Budiščaka, preko 'Munchhausena' Vilima Matule, do 'Glumac je glumac je glumac' Zijaha Sokolovića – doista je možda može reći da je glumac  najslobodniji kad je na pozornici sam. Pa iako u monodrami najviše dolazi do izražaja raskoš glumačkog talenta, skriva li se za glumca u njoj i pokoja zamka?

Monodrama nije za svakog glumca. Treba imati dovoljno hrabrosti i znati kako sam s pozornice zavesti, publiku, ogoljen, bez ičije pomoći. Moraš imati vraški dobar razlog upustiti se u takvo što,  kaže Dragan Despot, autor jedne on najuspješnijih monodrama, nastale prema Krležinu romanu 'Na rubu pameti'. Njegov slučaj višestruko je zahtjevan: valjalo je adaptirati Krležin tekst, režirati ga i sam na sceni odglumiti ga u sat vremena.

I glumac Joško Ševo veteran je monodrame, još na Akademiji znao je da će diplomirati s tekstom Antuna Šoljana  'Zahvaljujem na pitanjima', no proslavio se monodramom 'Govorite li hrvatski?, koju je dosad odigrao točno 554 puta, na svim krajevima kugle zemaljske osim Australije i tako već 24 godine.

Glumica Natalija Đorđević htjela je svoju monodramu, pa ju je sama sebi darovala za 30. rođendan. Naslovila ju je 'Potrošeni snovi', a riječ je o Čehovu prema njezinu izboru. Od rođendanske monodrame prošle su godine. Natalija Đorđević igrala ju je od zagrebačkog ITD-a do Taganroga, Čehovljeva rodnog grada. Sljedeći mjesec  izvest će je u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar, u nešto izmijenjenom, zrelijem izdanju.

Odgovorno nosi svoju samoću na sceni već treću godinu i Jan Kerekeš  u monodrami 'Krtice'. Ideja kako otjerati krtice s nogometnog terena došla mu je sasvim iznenada i nadahnula ga za komediju, no nije lako nasmijavati publiku sam samcat sat vremena na sceni. Predstava je čista šizofrenija,  kaže njezin autor koji glumi 15 likova, bez mnogo scenografije, što je idealno za gostovanja.

Od Krleže do Krtica - uvijek je bilo motiva i snažnih glumaca koji mogu sve sami, ali Dragan Despot priznaje kako sumnja da bi ponovio sličan posao koji ne trpi pogreške.

Što su nam još ispričali naši sugovornici pogledajte u reportaži emitiranoj u emisiji Pola ure kulture koju možete pratiti srijedom na HRT1 te na multimedijskoj usluzi HRTi u svako doba: