Kako na etiku u dizajnu gledaju mladi autori

Na Međunarodnom festivalu dizajna Plan D!, koji je ovaj vikend održan u zagrebačkom Tehničkom muzeju, moga se dobiti uvid u dizajnersku scenu mladih autora s različitih strana svijeta. Središnja je bila tema etika u dizajnu.

Što danas tražimo od proizvoda i zašto više nije dovoljno da su blještavi i sjajni? Pozadina im, naime, može biti i puno dublja: komad nakita, ali i suvenir, primjerice može nastati ampula razbacanih po plaži Zrće nakon partija čime se ukazuje ne samo na problem otpada - već i na problem droge.

Rad je nastao od ampulica koje sadrže dušikov oksid. One se prvenstveno koriste u bocama za šlag, a na Zrću ih koriste kao halucinogenu drogu,  otkrila nam je autorica tog rada Mirna Oštarić Kerr.

Od novog dizajna Kafkina 'Procesa' preko plišanaca Gumbeka do društvenih igara 'Opip' i 'Šum' - izložba mladih autora pokazala je novi pogled na etiku u dizajnu.

Predstavile su se i autorice koje, pak, preispituju utjecaj patrijarhata na društvo: Dizajn je ogledalo društva - tako se i patrijarhat odražava u našem području stvaralaštva. Želimo to istaknuti i dekonstruirati kako bi se uvele nove prakse,  istaknula je dizajnerica i kustosica iz Berlina Anja Neidhardt.

Na industrijski dizajn se gleda kao na rodno neutralan, no i tu postoje razne prakse. Zato želimo sagledati sve sektore, ali i doznati kakva je situacija u Hrvatskoj,  napomenula je dizajnerica i osnivačica platforme Depatriarchise iz Basela Maya Ober.

Komentirajući trenutne promjene u dizajnu i njegov suodnos s umjetnom inteligencijom, digitalna antropologinja iz Londona Lydia Nicholas poručila je da bismo više razmišljati o tome što se krije iza priča o umjetnoj inteligenciji koje će nas preuzeti: Iza toga se krije prodaja nečega jer, ako nas uvjere da su strojevi pametni, onda ih i kupimo,  rekla je Nicholas.

Pametni, uz to i ekološki te pravedan je mobitel 'Fairphone 2' - reciklažan je, a vijek mu je dulji: To je bila društvena inicijativa koja je pokušala potaknuti svijest o korištenju konfliktnih minerala u elektronici i iz te kampanje zapravo se izrodio društveni proizvod,  objasnila je organizatorica festivala Karla Paliska iz Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD).

Upravo je takvo aktivno promišljanje utjecaja proizvoda na čitav ekosustav dio je novog plana - Plana D, čiji je moto 'za korisnike, za ljude'.