Što čitati? – obiteljsku patologiju ili avanture istarskog vampira

Književna kritičarka Jagna Pogačnik ovaj tjedan preporučuje knjige 'Zaručnica' Michelle Frances i 'Povijest paučine' Borisa Perića.

Michelle Frances: 'Zaručnica', Mozaik knjiga

Michelle Frances je petnaest godina provela radeći u televizijskom dramskom programu kao producentica i urednica scenarija, kako u neovisnom sektoru tako i na BBC-u, a triler 'Zaručnica' je njezin prvi roman koji je izazvao veliko oduševljenje čitatelja i autorici dao poticaj da se nastavi baviti pisanjem romana.

U središtu pozornosti su obiteljski odnosi koji nikada nisu jednostavni, osobito kada shvatimo da svojoj djeci ne možemo birati partnera. U romanu se uspostavlja stereotipan trokut - djevojka, momak i njegova majka. Na početku je priča vrlo jednostavna, gotovo klasična - o zloj svekrvi.

Prvijenac Michelle Frances odlikuje se snažnim elementima drame, ali i elementima uzbudljivog trilera. U središte radnje autorica smješta zanimljiv obiteljski trokut: 23-godišnjeg liječnika Daniela, njegovu djevojku Cherry te Danielovu majku Lauru koja ima uspješnu karijeru, dugogodišnji brak s bogatim suprugom i - posesivno je vezana za svojega sina.

Roman započinje retrospektivno: Laura se nalazi u bolnici te želi nazvati svoga sina. Ne znamo zašto, no znamo da je jako važno i da Laura misli da je tako najispravnije…

Priča se potom vraća na mladog Daniela koji je tek diplomirao. Daniel se odlučuje odseliti iz svojega obiteljskog doma te u potrazi za stanom upoznaje Cherry, agenticu za prodaju nekretnina koja, za razliku od njega, potječe iz skromne obitelji te je željna uspjeha i dokazivanja. Daniel je idealna prilika za nju.

Cherry je mlada, lijepa i inteligentna djevojka koja u životu nije imala iste povlastice kao Daniel. Kad upozna njegovu obitelj na neki način poželi Laurin život. Cherry ulazi u obitelj želeći da je objeručke prihvate, no Laura će odmah posumnjati da buduća snaha nije onakva kakvom se pokazuje i to jasno davati do znanja.

Roman je ispunjen mnogim intrigama i klopkama koje pletu dvije manipulativne žene poradi muškarca kojeg žele i stoga složeni obiteljski odnosi i želja za dominacijom ne mogu uroditi drugim, nego uzbudljivim trilerom.

Kad se dogodi tragedija, jedna će od njih izgovoriti neoprostivu laž, najgoru laž koju itko može izreći. Bio je to očajnički čin, ali taj sukob će im zauvijek promijeniti život. Izvrstan je način na koji se stvara atmosfera užasa u čitatelju jer su odabrani  prosječni, svakodnevni likovi koji se nalaze u prosječnim, svakodnevnim situacijama. I onda se te situacije preokrenu naglavce i postaju patologija.

Roman 'Zaručnica' jedno je od najvećih iznenađenja u žanru trilera objavljenih posljednjih godina, a zbog uvjerljiva opisa i seciranja zamršenih obiteljskih odnosa, ovaj roman uspijeva prijeći granice žanra trilera i prerasti u ozbiljnu obiteljsku dramu.

Boris Perić: 'Povijest paučine', Naklada Ljevak

Boris Perić napisao je 2006. godine roman Vampir u kojemu prvi put govori o Juri Grandu, istarskom vampiru koji je ključan motiv u romanu Povijest paučine. Roman Povijest paučine zamišljen je kao svojevrsni nastavak romana Vampir, premda ne u klasičnom smislu, kao nastavak radnje.

Nova je to obrada njegova središnjeg motiva - legende o istarskom vampiru Juri Grandu. Radnja romana započinje nizom svakodnevnih, egzistencijalnih epizoda iz neposrednog okruženja glavnog lika (pripovjedača).

Samoubojstvo osiromašena profesora i prevoditelja, koji je, kako će se postupno otkrivati, za boljih dana nakanio istražiti i rasvijetliti  fenomen Uskočkog rata u Istri, u čemu ga je, međutim, spriječila neimaština koja je nastupila po odlasku u mirovinu.

Sklon sličnim temama, pripovjedač odlučuje nastaviti istraživanje pokojnog susjeda. Kroz proučavanje arhivske građe i odlazak na teren dolazi u pazinski kraj, gdje ne samo da mu se legenda o Grandu nameće kao mogući vrhunac jedne nesretne epohe, već u njoj pronalazi i objašnjenja vlastitih životnih problema i nedoumica koje otvaraju nova egzistencijalna pitanja.

Roman nije vampirska fantastika, već se motiv vampira rabi metaforički.