Serviseri: Gledajte jamstvo, ne kupujte brendove

Apple i Samsung u Italiji su kažnjeni za namjerno kvarenje svojih uređaja kako bi korisnici bili primorani kupiti noviji model.

Mnogi su doživjeli da uređaj prestane raditi odmah nakon isteka jamstva, dok uređaji koje su kupili naši roditelji ili čak bake - još uvijek rade. Studije su pokazale da su perilice za rublje programirane za određeni broj okretaja, televizori za nekoliko tisuća radnih sati, a pisači za ispis određenog broja stranica. Nakon toga se kvare, a rezervnih dijelova nema.

Jesu li kvarovi doista učestaliji nego nekad, najbolje znaju serviseri. "Kućanski aparati danas su sofistiiraniji i napredniji nego nekada, daleko do toga, ali su samim time izgubili na kvaliteti i pouzdanošću", rekao je Vedran Krček, vlasnik servisa kućanskih aparata Mašinko.

Najveća razlika u aparatima nekad i danas upravo je u elektronici. "Elektornike je puno i ona je sama po sebi kvarljiva, znači nije trajna, tako da proizvođači ne mogu to unaprijediti," dodaje.

"Najčešće se događa da nakon isteka garancije aparat ode i ispada da su doslovce poriktali s vremenom roka garancije. U biti danas kad kupujete aparat treba gledati da je što veća garancija i kupovati na taj način, da bi osigurali primarno tih 5 godina rada," naglasio je Krček.

Zastupnici u europarlamentu već dugo upozoravaju na opravdanu sumnju da se uređaji kvare programirano - odmah nakon isteka jamstva. Europska komisija zato je pokrenula istragu, objavila je izvješća, no države članice u borbu očito moraju same. "Ako pogledam neke transkripte svojih govora u europskom parlamentu, svaki sam započela ne želimo razliku između sjevera i juga, istoka i zapada, bogatih i siromašnih i želimo tu jednakost. zbog toga i jesmo ušli u tu Uniju, zbog toga što smo u prošlosti bili nejednako tretirani," izjavila je Dubravka Šuica, zastupnica u Europskom parlamentu.

U Francuskoj je zakonom zabranjeno programirano kvarenje, u Austriji postoji oznaka koja se dodjeljuje električnim uređajima koji dulje traju i lakše se popravljaju, u Švedskoj se daju porezne olakšice potrošačima koji uređaje nose na popravak. U Hrvatskoj zasad nema ništa od toga.

"Od kvarova najproblematičnije kod nas je, u Hrvatskoj Zagrebu, radi tvrdoće vode su grijači, zaštopavanje sistema od kamenca. Najčešće odlaze pumpe za izbacivanje vode na vešmašinama, a na hladnjacima se štopaju sistemi," naglašava Krček.

Sumnja se da se i mobiteli kvare nakon isteka jamstva. Svjedoče tomu i potrošači. "Baterije izdrže najviše godinu dana. Činjenica je da ima puno aplikacija, ali imam dojam da je to namjerno napravljeno," rekao je potrošač Marijan Kladnički.

Nedavno je u Italiji donesena i presuda. Proizvođači Apple i Samsung kažnjeni su zbog namjernog usporavanja svojih uređaja.

No čini se da će se potrošači morati zaštititi sami. Ono za što im proizvođač jamči jest vrijeme garancije. U skladu s tim serviser također savjetuje: gledajte trajanje jamstva.