Predrasude prema ženama u jazzu

Vladajuće rodne podjele i predrasude koje vrijede za sve umjetničke grane nisu poštedjele ni jazz. Kroz povijest jazza toliko je malo jazz glazbenica da bi se gotovo mogle nabrojati na prste. Naravno, tu se ne računaju pjevačice.

Nimalo u skladu s promjenama koje su se dogodile u društvu, pa tako i s ulogom žene u obitelji i na širem društvenom planu, predrasude prema ženama koje žele svirati jazz ne jenjavaju. Iako i slijepe audicije pokazuju da žene nisu ništa lošije instrumentalistice, voditelji orkestara i dalje radije biraju muškarce.

Je li jazz i dalje muška glazba? Je li improvizacija bliskija muškarcima nego ženama? Postoji li kulturalna uvjetovanost koja sprječava žene da se slobodnije odvaže na improvizaciju?

Zagrebačka Muzička akademija pokazuje da ipak nije tako. Novopokrenuti jazz moduli pobuđuju zanimanje studentica kao i studenata, a profesor Saša Nestorović podjednako ih uključuje u sastave koji redovito nastupaju pripremajući ih tako za eventualne samostalne jazz karijere.

U Opatiji je ove jeseni Elvis Stanić, u sklopu projekta Jazz Ex tempore, formirao instant sastav za koji je pozvao četiri jazz glazbenice s četiri strane svijeta - iz Velike Britanije, Bahreina, Italije i Hrvatske. One su u sklopu glazbenih radionica i predavanja govorile o svojim iskustvima i teškoćama u karijeri jazz glazbenica, a zatim su u opatijskoj dvorani Gervais izvele javni koncert.

Tako je Stanić svojim projektom skrenuo pozornost na ozbiljne probleme s kojima se žene susreću u jazzu, a one su uzvratile cjelovečernjim koncertom koji su činile isključivo njihove, ženske skladbe.

Pogledajte uvodne minute iz emisije Svijet jazza, koju emitiramo svaki drugi četvrtak na HRT3, a emisiju o ženama u jazzu u cijelosti emitiramo na usluzi HRTi.