Koliko znamo o mozgu?

Ožujak je mjesec rezerviran za Tjedan mozga, svjetsku kampanju koja ima za cilj upoznati javnost s istraživanjima vezanim za naš najvažniji organ. Ove godine, Tjedan mozga bio je posvećen učenju i pamćenju, pa smo odlučili ispitati kako se naše pamćenje oblikuje, organizira, koliki postotak mozga aktivno koristimo.

Mozak je možda i najintrigantniji organ našega tijela. Mnogo o njemu znamo, no mnogo toga što mislimo da znamo, zapravo je zabluda. O njegovoj kompleksnosti i važnosti za funkcioniranje svjedoči i činjenica da je mozak najveći potrošač energije i kisika u organizmu s obzirom na svoju veličinu.

Prema nekim neuroznanstvenim istraživanjima čovjek u danu proizvede oko 70 tisuća misli.

- Kada bi govorili računalnim jezikom, danas se zna da memorijski kapacitet mozga odgovara otprilike 1000 terabajta. Koliko to laiku znači, ne znam, vjerojatno ljudima koji se bave informatikom puno. Reći ću vam da je to gotovo analogno svim informacijama koje danas na internetu postoje, kazao je specijalist neurologije Tomislav Breitenfeld.

A upravo učenje i pamćenje kao najvažnije funkcije mozga tema su ovogodišnjeg hrvatskog Tjedna mozga.

- Za temu učenja i pamćenja odlučili smo se zapravo zbog svih ovih događaja u Hrvatskoj koji su trenutno aktualni i oko kurikularne reforme i reforme školstva. Jako puno se priča o tome što bi djeca trebala učiti i znati, ali rijetko se priča o tome što su djeca sposobna naučiti i u kojoj dobi mogu neka znanja shvatiti, kazao je Goran Sedmak, pročelnik Odsjeka za razvojnu neuroznanost.

Učenje i pamćenje funkcije su koje mozak obavlja od prvog dana našega života. Dio mozga zadužen za procesiranje pamćenja je hipokampus, koji se nalazi u sljepoočnom dijelu mozga, blizu uha.

Jedna od zabluda je da se spavanjem stvaraju sjećanja. Spavanjem se samo sjećanja konsolidiraju to jest mozak odabire bitne informacije koje će spremiti i nebitne koje će odbaciti.

Mnogo je toga o mozgu što ne znamo i mnogo je zabluda u koje vjerujemo. Upravo zato organizira se tjedan mozga koji je usmjeren na edukaciju prvenstveno djece kako bi što bolje poznavala najvažniji organ u svome tijelu – mozak.