"Ja od jutra nisam stao" u Kerempuhu

Nova predstava zagrebačkog Satiričkog kazališta Kerempuh "Ja od jutra nisam stao" po tekstu Une Vizek, praizvedena u petak u režiji Nane Šojlev, kazališno je poigravanje rodnim i spolnim ulogama ostvareno kroz verbalne inverzije tradicionalnih muško-ženskih stereotipa u komadu koji miješajući komediju i dramu propituje društveno zadane pozicije, razotkrivajući naše pristajanje na njih kao negativnu povijesnu spiralu konformizma.

Oslanjajući se na jednostavnu zamjenu rodnih uloga kako bi upozorila na duboko ukorijenjeni seksizam, Vizek u "Ja od jutra nisam stao" poseže upravo za seksizmom, pretvarajući žene i muškarce u plošne društvene stereotipe u kojima ćemo se sasvim sigurno prepoznati i koji bi nas mogli zabrinuti.

Tu inverziju namjerno provodi segmentirano i raštrkano, dajući svojim likovima različite omjere "pripadajućih" i "nepripadajućih" rodnih zadanosti. U njezinoj drami muškarci igraju tradicionalne uloge žena, a žene muškaraca, pri čemu dijelom zadržavaju svoje biološke rodne funkcije pa su tako žene te koje rađaju, a muškarci odlaze na roditeljski dopust. Sve je nasumično pomiješano pa su istovremeno žene jači spol, onaj koji može biti nasilan, sirov i grub, dok je muškarcima pripala uloga nježnijeg spola.

U toj nekakvoj arbitrarnoj verziji matrijarhata, žene odlaze u vojsku i rat, muškarci kuhaju i manikiraju nokte. Žene imaju problema s izražavanjem osjećaja, muškarci ne propuštaju godišnje preglede kod urologa. Žene rade da bi muškarcima omogućile bolji život, muškarci teško uspijevaju dobiti stalan posao.

Inferiorni muškarci prepuštaju se submisivnim odnosima bez borbe i bez previše razmišljanja. Gomilajući stereotipe, Vizek ih neprekidno gura preko ruba apsurda, razotkrivajući društvene zadanosti kao izmišljotinu patrijarhalnog društva, a naše pristajanje na njih kao prezira vrijedan konformizam ljudske vojske opranih mozgova.

Muškarci i žene u komadu tek su bezimena bića, oni su Prvi, Drugi, Treći, Četvrti, a njihove supruge Prva, Druga ili Treća, a ljubavnice ili susjede Sedma, Stoiprva i tako dalje. Njihov je svijet onaj višeg srednjeg sloja, onoga koji radi dobre poslove, vrijeme provodi po restoranima, galerijama i salonima za manikuru i ima novca platiti "stričeka" za čuvanje djece ili čišćenje stana.