Milena Dravić: retrospektiva i monografija

Ratnom dramom 'Zasjeda' počela je retrospektiva filmova Milene Dravić u zagrebačkom kinu Tuškanac, a na život i rad nedavno preminule glumice, koja je ostavila neizbrisiv trag u jugoslavenskom, ali i hrvatskom filmu, podsjeća i dvojezična monografija 'Milena Dravić ili ključ snova'.

Retrospektiva 'Portreti: Prva dama jugoslavenskog filma Milena Dravić' sinoć je otvorena filmom Živojina Pavlovića 'Zasjeda' - jednim od ključnih ostvarenja jugoslavenskog crnog vala koje je proglašeno najvećim antikomunističkim filmom.

Film, u kojem je Milena Dravić uz Ivicu Vidovića odigrala glavnu ulogu, govori o mladiću iz Dalmacije, koji se zbog uvjerenja da koristi višim ciljevima uključuje u redove Ozne, da bi potom razočaran napustio službu.

- Posrijedi je vrlo hrabro i subverzivno ostvarenje te jedno od ključnih ostvarenja jugoslavenskog crnog vala, ističe se u najavi retrospektive, koja će do nedjelje, 7. travnja prikazati ukupno devet filmova.

Nakon 'Zasjede', u nastavku večeri prikazana je 'Djevojka' (1965), prvi dio trilogije, kasnije tetralogije redatelja Mladomira 'Puriše' Đorđevića, o četvero ljudi različitih dobi i etničkog podrijetla koji se prisjećaju detalja sudjelovanja u Drugom svjetskom ratu.

Večeras, u četvrtak, na rasporedu je 'Jutro' istog redatelja, nastalo dvije godine kasnije, ratna drama na filmskom festivalu u Puli ovjenčana Zlatnim Arenama za najbolju režiju i scenarij te Srebrnim Arenom za najbolji film i Volpi Cupom u Veneciji, a tu je i komorna drama 'Rondo' (Zvonimir Berković, 1966.), klasik hrvatske kinematografije.

Za petak su najavljena dva filma kojima će se odati počast nedavno preminulom redatelju Dušanu Makavejevu, a u kojima glumi Milena Dravić. 'Čovek nije tica' (1965.) autorov je debitantski dugometražni film koji je označio početak crnog vala, te 'W. R. Misterije organizma' (1971.), redateljevo međunarodno najpoznatije djelo nagrađeno u Berlinu i tijekom petnaestak godina zabranjeno za prikazivanje u zemlji.

Subota donosi humornu dramu 'Poseban tretman' (Goran Paskaljević, 1980.), koju je tadašnja jugoslavenska kritika proglasila filmom godine i za koji je Milena Dravić nagrađena za sporednu žensku ulogu u Cannesu, te atmosferičnu krimi-dramu 'Deps' (Antun Vrdoljak, 1974.), za ulogu u kojoj je Milena Dravić nagrađena Srebrnom Arenom u Puli.

Retrospektivu će u nedjelju zatvoriti projekcija "šarmantne, razigrane i lako gledljive" komedije 'Nije lako s muškarcima' (Mihailo Vukobratović, 1985), u kojem je Milena Dravić ostvarila za ono doba ulogu netipične protagonistice, samostalne, razvedene i zaposlene žene koja je samohrana majka i koja se uz brigu o obitelji i karijeri trudi ugađati sebi, svojim potrebama i željama.

Na život i rad nedavno preminule glumice koja je ostavila veliki trag, ne samo u srpskom i jugoslavenskom, nego i u hrvatskom filmu, podsjeća i dvojezična monografija 'Milena Dravić ili ključ snova', koja se nakon prošlogodišnjeg Pulskog filmskog festivala predstavlja i u Zagrebu.

Program je realiziran u suradnji sa Srpskim narodnim vijećem, Vijećem srpske nacionalne manjine grada Zagreba, Jugoslavenskom kinotekom i Ambasadom Republike Srbije u Zagreb.