Koliko točno kalorija unesemo za blagdane?

Za uskrsne blagdane, uobičajen sadržaj našeg blagdanskog stola svakako su jaja, kuhana šunka, francuska salata i nezaobilazni kolači. Sve su to namirnice bogate zasićenim mastima, šećerima i solju, pa smo odlučili provjeriti kod nutricionistkinje Vedrane Dučkić koliko točno kalorija unesemo za blagdane, a ispitati mišljenje građana kako izgleda njihov blagdanski stol.

Sudeći prema riječima naših sugrađana, nema bitnih razlika – na većini uskršnjih stolova naći će se jednake namirnice. Neizostavna je tu i uskrsna pinca, francuska salata i raznovrsni kolači. No, treba imati na umu da je uskrsni jelovnik ujedno i jako kaloričan.

- Namirnice su obično visoke energije, znači, imaju puno kalorija, i do 70 posto te energije potječe zapravo iz masnoća budući da se često radi o tim francuskim salatama, šunki, jajima, jednako tako bogate su proteinima, budući da se radi o namirnicama životinjskog porijekla, ako uključimo različite vrste sezonskih salata, tada to mogu biti naravno i jelovnici koji su bogatiji i vitaminima, mineralima i vlaknima, objasnila je nutricionistkinja Vedrana Dučkić.

Za blagdane se ipak jede nešto više. Unos je to hrane koji može biti veći od naših stvarnih energetskih potreba, i to za dva, do tri puta, pa nam tako jelovnik kroz cijeli dan može iznositi 4-5 tisuća kilokalorija u danu.

Preporuke stručnjaka su svakako uključiti što više povrća, primjerice rotkvica, mladog luka, hrena.

- To su namirnice koje su bogate biljnim vlaknima, antioksidansima i gorkim tvarima koje će povoljno djelovati na naš sustav, i na samo sniženje kolesterola, triglicerida u krvi. Koji su tu u povećanim količinama, i koji su bogati kalijem, a kako putem šunke i jaja unosimo velike količine natrija, tu se unosi i jedna ravnoteža, naglašava Dučkić.

Nije preporučljivo za naš metabolizam ni miješati bjelančevine i ugljikohidrate.

- Proteinske namirnice se probavljaju uglavnom u želucu pod utjecajem kloridne kiseline i enzima, primjerice, pepsina, dok se ugljikohidrati probavljaju u ustima, i u prvom dijelu tankog crijeva, tako da bismo trebali izbjegavati miješanje proteina i škroba, tako primjerice izbjegavati unos ugljikohidrata u kombinaciji s mesom, ističe Dučkić.

Trebamo pripaziti i na količinu soli koju sadrže i kuhana jaja, sir, šunka, pa bi bilo poželjno čitati deklaracije ili koristiti domaće proizvode sa smanjenom količinom natrija. Savjeti su i sljedeći:

- Pripremajte sami i francusku salatu s nižim udjelom masnoća. Koristite više sezonskih salata, unosite dovoljno tekućine, nemojte pretjerivati s kolačima, koji su isto tako bogati i margarinom i šećerom, također, ne pripremajte hranu za sljedećih tri, četiri, pet dana, dakle, uživajte u blagdanima, ali pripazite i na količine, poručila je nutricionistkinja Dučkić.