11. svibnja 1904. - Rođen Salvador Dalí

Jedan od zacijelo najkontroverznijih umjetnika ne samo našega stoljeća, već svjetske povijesti umjetnosti uopće, Salvador Dalí i nakon smrti u rodnome Figuerasu kraj Barcelone 23. siječnja 1989. ostaje mitskom osobom svjetskoga slikarstva, poglavito njegova nadrealističkoga izraza.

Njegovo španjolsko podrijetlo, vatreni temperament i samouvjerenost posve su sigurno pridonijeli još za njegova života stvaranju legende o jednome od najgenijalnijih Španjolaca.

Figueras, gdje je Dalí rođen 11. svibnja 1904. ostat će zabilježen i kao mjesto u kojem su u njegovu raskošnom domu, čiji je ugođaj sam stvarao i često ga i rado slikao, nastala neka od njegovih najsnažnijih antologijskih djela. Čini se kao da je cijeli Dalijev život bio određen susretima s ljudima koji su usmjeravali i njega i njegovo slikarstvo. Nakon studija na Madridskoj akademiji, Giorgo de Chirico i talijanski slikari smjera Pittura metafisica bili su prva stuba na putu do Dalija - slikara. Jedan od presudnih susreta bio je onaj s Andreom Bretonom, Paulom Eluardom i nadrealistima u Parizu 1928. Nadrealisti su svoje slikarstvo označili kao čisti psihički automatizam, posudivši mnoga shvaćanja iz psihoanalize i teorije podsvjesnog.

Dalí je slikao fotografskom točnošću stvarajući djela halucinogenog ozračja, s bezbrojnim podsvjesnim asocijacijama i simbolima bilježeći stanja transa, histerije, delirija i sna - apsurd postaje sastavnicom njegovih djela. Vrijeme koje protječe, Slutnja građanskog rata, Žirafa u plamenu, Regenska slika bezgrešnog začeća, tek su primjeri Dalijeva slikarstva što ga likovna kritika danas opisuje kao genre-slikarstvo apsurda. Isto vrijedi i za njegove bezbrojne skulpture, objekte i ambijente.

Sljedeći presudan susret u njegovu životu bio je susret s Galom, ženom koju obožava i slika kao ideal ljepote i života, čak i kada groteskno na njegovim slikama dostiže vrhunac. Zajedno s Bunuelom autor je prvoga nadrealističkog filma, antologijskog Andaluzijskog psa.

Salvador Dalí jedan je od onih rijetko genijalnih umjetnika koji snagu svoje vizije uspiju ostvariti ne samo u svojoj umjetnosti, već i u životu samom, ma koliko apsurdnim se to na prvi pogled činilo.