Otvoren hrvatski paviljon na 58. Venecijanskom bijenalu

Uoči subotnjeg službenog početka 58. Venecijanskog bijenala, najveće međunarodne izložbe arhitekture, otvoren je hrvatski paviljon u kojem je premijerno predstavljen rad umjetnika Igora Grubića.

Već sad su ugledni strani mediji tu izložbu uvrstili među one koje se ne smiju propustiti, a danas je na redu i predstavljanje dubrovačkog samostalnog debija - izložbe "Mjesto isprekidanih odlazaka" čiji su autori dubrovački umjetnici Izvor Pende, Slaven Tolj i Marijana Pende.

Otvarajući hrvatski paviljon ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek istaknula je kako joj je drago što se ove godine Hrvatska na Bijenalu predstavlja u novom izložbenom prostoru, s projektom međunarodno priznatog umjetnika koji u svojem radu posebnu pažnju pridaje društvenoj ulozi umjetnosti.

Pogledajte uključenje uživo autora izložbe Igora Grubića i ministrice kulture Nine Obuljen Koržinek u sinoćnje izdanje emisije Kultura s nogu:



- Mislim da je Igor Grubić bio izvrstan odabir i odlično je da je odabran i otkriven baš ovaj prostor. Izložba Igora Grubića ne samo da je izvrstan odgovor na temu ovogodišnjeg Bijenala, a to je 'May You Live in Interesting Times', već je ona i pravovremena i relevantna poruka u ovim turbulentnim vremenima kada Europa živi u tranziciji i ne zna se kamo će nas ta tranzicija odvesti, rekla je hrvatska ministrica kulture Obuljen Koržinek.

Ministrica se posebno se osvrnula na veliki interes javnosti za hrvatsku izložbu: Doista smo iznenađeni, počašćeni i sretni zbog tako velikog odaziva, rekla je.
Hrvatski paviljon u Veneciji među izložbama koje se 'ne smiju propustiti'

Hrvatski nastup na bijenalu organizira Moderna galerija. Paviljon, površine 300 četvornih metara, u neposrednoj je blizini Fondazione Prada, u Calle della Regina. Ministarstvo kulture za realizaciju projekta izdvojilo je 750 000 kn i još 80 000 za adaptaciju prostora.

Rad Igora Grubića "Tragovi nestajanja (u tri čina)" kruna je projekta započetog 2006., kada je počeo fotografski i filmski dokumentirati poslijeratnu tranzicijsku hrvatsku realnost, s naglaskom na posljedice prijelaza sa socijalizma na kapitalizam, s centralizirane na slobodnu tržišnu ekonomiju.

Čine ga tri povezana fotografska eseja i animirani film, postavljeni u posebno osmišljenoj mizansceni koju potpisuje latvijski dizajner Rihards Fuchs.

Kustosica izložbe, povjesničarka umjetnosti Katerina Gregos rekla je kako je riječ o kompleksnom dugogodišnjem projektu koji je stoga "istinski rad ljubavi".

- Radila sam s mnogim umjetnicima koji su poput mene bili zainteresirani za društvene i političke teme, a Igor Grubić  jedan je od onih umjetnika koji svojim životom i djelom pokazuju što umjetnik koji se bavi političkom umjetnošću jest i što je to što on radi, naglasila je Gregos.

U prvom poglavlju, odnosno 'činu', pod nazivom "Divlja kuća", kroz 13 poglavlja u kojima kombinira tekst i fotografiju, umjetnik prati malu komunu beskućnika na zagrebačkom rotoru sagrađenu početkom 1990-ih, dokumentirajući transformaciju prostora postupnom devastacijom "zone slobode obitavanja tih ljudi" pod pritiskom prodiranja urbanog landscapea koji je posljedica pojačane urbanizacije i gentrifikacije.

U drugom činu, "Filigranski pločnik", uobličenom u doku-fiction esej, fokus je na transformaciji urbanog pejzaža centra grada nestajanja malih kreativnih zanatskih radnji koje postaju prostori za užitak, zabavu i konzumaciju. Posljednji esej, pod nazivom "Dekonstrukcija tvornice", proizašao je iz umjetnikova rada na naručenom projektu za beogradski Muzej suvremene umjetnosti, a tematizira industrijsku baštinu.

U drugom dijelu izložbenog prostora, točno nasuprot ulazu u Hrvatski paviljon, u odvojenom se prostoru paralelno prikazuje trinaestominutni eksperimentalni animirani film "Kako se kalio čelik" snimljen s prizorima s tvorničkih lokacija korištenih u foto eseju.

Izložbu prati katalog s tekstovima Katerine Gregos i kustoskog kolektiva Što, kako i za koga/WHW koji je grafički oblikovala Rafaela Dražić.

Danas se otvara i izložba "Mjesto isprekidanih odlazaka" čiji su autori dubrovački umjetnici Izvor Pende, Slaven Tolj i Marijana Pende. Prvo je to samostalno predstavljanje Dubrovnika na Venecijsanskom bijenalu.

Venecijanski bijenale 2019. održava se od 11. svibnja do 24. studenog pod ravnanjem umjetničkog direktora Ralpha Rugoffa i s nazivom "May You Live in Interesting Times".