36. TSP: Zagreb središte svjetskog plesa

36. izdanje međunarodnog festivala Tjedan suvremenog plesa, koje je otvoreno u utorak, traje do 11. lipnja u Zagrebu, a među ostalim predstavlja i novi komad svjetski slavne koreografkinje iz Izraela Inbal Pinto.

Najveći festival suvremenog plesa u Hrvatskoj i ovaj je put privukao umjetnike iz cijeloga svijeta. Posljednjih nekoliko godina fokus je na traženju identiteta, migracijama i široj inkluziji u društvu.

- Želja nam je da potičemo sebe same, ali i naše sugrađane i umjetnike da pokažu malo više empatije jedni prema drugima, prema različitosti, prema drugačijem, i želja nam je, dakako, da potičemo interes za ples, ističe umjetnička direktorica TSP-a Mirna Žagar.

Tjedan je otvorila premijera Studija za suvremeni ples Conversation pieces koreografkinje Magdalene Reiter. Osmišljena za 6 plesačica bavi se percepcijom ženskog tijela i koliko je ta percepcija društveno uvjetovana.

- Mislim da je tijelo arhiv, popunjen našom memorijom, uspomenama, iskustvima, kulturnim nasljeđem prostora na kojem smo odrasli. Ono je samo medij preko kojeg izražavamo naše misli, objašnjava koreografkinja Magdalena Reiter.

Kao i svake godine Tjedan će predstaviti domaće i strane autore, organizirati radionice i polemike, a posebno je mjesto pripalo suradnji Škole za suvremeni ples Ane Maletić i španjolske koreografkinje Sol Pico s predstavom Halab koja će u nedjelju, 9. lipnja,biti izvedena na Trgu bana Jelačića i Zrinjevcu.

Unatoč manjku novca za ples - bolja budućnost

Dok u Hrvatskoj iz godine u godine stasaju novi plesni festivali i inicijative, ističu organizatori festivala iz Hrvatskog instituta za pokret i ples, u vrijeme kada već svjedočimo drugoj pa uskoro i trećoj generaciji plesnih umjetnika školovanih na plesnom odsjeku Akademije dramskih umjetnosti, uz nekoliko službenih srednjih plesnih, odnosno baletnih škola koliko ih ima danas u Hrvatskoj, sredstva za samu produkciju i za plesnu karijeru sve su manja.

- Svjedoci smo kako se pozicija suvremenog plesa, ali i položaj kulture općenito u Hrvatskoj sustavno sve više destabilizira. Suvremeni ples u Hrvatskoj ima dugu tradiciju, jednu od najduljih u Europi, ali po strukturi i po razini izdvajanja za ovu djelatnost kao da samo tek započeli, ustvrdili su organizatori festivala iz HIPP-a.

- Utoliko je značajnije da Tjedan suvremenog plesa uspijeva pružiti osjećaj kontinuiteta u svijetu gdje se uvijek, čini nam se, započinje iz početka. Usprkos svim barijerama s kojima se susrećemo već nekoliko godina i nadalje vjerujemo u održavanje visoke razine kvalitete produkcija koje i ovom prilikom predstavljamo, ističu iz HIPP-a.

- Nažalost, izazovi s kojima se festival već nekoliko godina susreće odražavaju se i na sposobnost uvrštavanja više naslova. I u tako gotovo nemogućim uvjetima, ustrajemo na izuzetnoj kvaliteti predstava u želji da i nadalje u vama pobuđujemo želju za praćenjem svijeta  suvremenog plesa, koji je u stalnoj mijeni i evoluciji, poručuju. 

Unatoč situaciji, kažu, i ove godine slavi se raznolikost ekspresije, slobodu duha, a kroz zajednička druženja uz ples i kroz refleksiju o temama koje sve više zaokupljaju, nudi se prostor dijaloga u želji za promišljanjem neke bolje budućnosti. 

Tema migracija u dopmaćim i stranim produkcijama

Festival se održava na već poznatim lokacijama Zagrebačkog plesnog centra, te Zagrebačkog kazališta mladih, uz Hrvatsko narodno kazalište te na još nekoliko lokacija: vanjski prostori, Kulturni centar Mesnička, te Muzej suvremene umjetnosti.

Na otvorenju festivala publici je predstavljena i nova produkcija Giuseppea Chica i Barbare Matijević - naše autorice koja je već nekoliko godina djeluje u inozemstvu, a predstava 'Our Daily Performance', u koprodukciji s jednim od najvećih EU festivala Rencontres Choregraphique Seine Saint Denis, nakon opsežne turneje po Europi stigla je i u Zagreb.


Katalonska umjetnica Sol Pico je prije nekoliko godina u Zagrebu oduševila publiku, a sada se predstavlja kroz samoironični osvrt, uz zdravu dozu humora, na vlastitu karijeru provedenu u plesu (iz ženske perspektive).

Istovremeno se tema migracija, koja se manifestira na različite načine tijekom festivala pojavljuje u njenom projektu Halab u izvedbi učenika Škole za suvremeni ples Ane Maletić.

Prezentacija rada i EU projekta Migrant Bodies, Moving Borders ujedno će biti i mogućnost druženja i dijaloga na tu temu s grupom europskih umjetnika, ali i predstavnika europskih plesnih organizacija okupljenih oko projekta.

- Uz prezentaciju filma na temu migracije, preko koncerta koji pripremaju migranti do dječjih radionica, želja je prezentirati ljudsku stranu ove tragedije, koja je postala jedna od najvećih izazova u svijetu danas i koja je odraz želje koja nam je svima bliska: želja za boljim životom, napominju organizatori.

Premijerne izvedbe hrvatskih plesnih skupina

Festival tradicionalno predstavlja premijerne naslove hrvatskih plesnih skupina i autora u okviru Hrvatske koreografske platforme.

Vačeras je tako na rasporedu projekt Conversation Pieces u produkciji Studija za suvremeni ples, koji ove godine surađuje sa slovenskom koreografkinjom Magdalenom Reiter, dok su dva projekta odabrana od strane međunarodnog žirija - Next Big Thing u koreografiji i izvedbi Ivane Kalc iz riječkog Kabineta, te popularni plesni dvojac koji predstavljaju Masa Dance Company - koreografkinja Aleksandra Mišić predstavom Rave(ON), postavlja izazov promišljanjem o plesnom fenomenu Ognjenu Vučiniću.

Rad slovačkog koreografa Milana Tomašika Fight Bright  jednog od suosnivača legendarne skupine Les Slovaks, predstavlja vlastitu specifičnu poetiku i promišljanje prezentirajući moć sile koja kada se pozitivno usmjeruje omogućuje otvaranja novih prostora saznanja.

Više od trideset godina duga suradnja s izraelskom plesnom scenom ogleda se ove godine u prezentaciji predstave ICETREE autorice Inbal Pinto koja je u Zagrebu započela svoju uspješnu međunarodnu karijeru.

Grupu danas vodi njen dugogodišnji profesionalni i životni partner Avshallom Pollack, glumac, redatelj, koreograf, ali i scenograf koji će u Zagrebu održati predavanje Dizajn i ples.



Festival ponovno sustavno senzibilizira širu javnost kako kreativno bavljenje plesom nije uvjetovano tjelesnom datošću te podupire inkluzivnu umjetničku praksu, koja u suvremenu plesnu praksu uključuje i osobe s invaliditetom.

Ove godine će se na festivalu prezentirati rad švicarske skupine BewegGrund One at a Time, čije se gostovanje realizira u partnerstvu s Festivalom inkluzije u Rijeci.



Kako je najavljeno, osvrt na temu Inkluzije i ples, upotpunit će neformalna prezentacija istraživačkog proces kojeg upravo provodi kolektiv IMRC, koji djeluje pod kišobranom Hrvatskog instituta za pokret i ples, a vodi ga Iva Nerina Sibila.

Tjedan suvremenog plesa (TSP) je tijekom protekle 36 godine postojanja prezentirao preko 1000 renomiranih svjetskih umjetnika te producirao više od 100 premijernih izvedbi hrvatskih autora, proizvevši tako nekoliko generacija hrvatskih koreografa i plesača.