Što čitati? – psiho-triler o uhođenju ili kratke priče o prolaznicima

Književna kritičarka Jagna Pogačnik ovaj tjedan preporučuje dva nova naslova: 'Ti' Caroline Kepnes i 'Kaleidoskop' Zorana Žmirića.

Caroline Kepnes: 'Ti', Stilus

Roman 'Ti' je psihološki triler koji počinje kada lijepa studentica kreativnog pisanja Guinevere Beck, koja želi postati spisateljica, ušeće u knjižaru u kojoj radi Joe Goldberg, zgodan i šarmantan mladić. Ona ga odmah zaintrigira i potraži njezino ime na internetu jer je želi bolje upoznati.

Guinevere Beck živi u New Yorku, ima javni profil na Facebooku i neprestano objavljuje na Twitteru, otkrivajući sve što treba znati o njoj. Joe tako saznaje da će biti u baru i organizira slučajan susret, nađe se na pravom mjestu u pravo vrijeme kad joj je potrebna pomoć... On je počinje je pratiti, zna gdje stanuje, kako živi, s kime se druži.

Joe joj nevidljivo i opsesivno preuzima nadzor nad životom i tako pokreće niz događaja kako bi se pobrinuo da Beck završi u njegovim rukama. Na putu od uhode do njezina dečka, Joe se preobražava u Beckinu viziju savršenog muškarca, istodobno kradomice uklanjajući sve prepreke koje im se nađu na putu - pa makar i na najgori mogući način.

Od početka je jasno da će ta veza izmaći kontroli. Joe uvjerava sebe da se radi o ljubavi na prvi pogled, počinje je slijediti  i zamišljati da je njezin zaštitnik. Sam sebe uvjerava da radi pravu stvar, no na tom putu spreman je suočiti se sa svakime za koga umisli da bi mu mogao postati smetnja pa s vremenom počinje ubijati bliske ljude iz njezine okoline.

Uvjerava sebe da počinjenim ubojstvima čini usluge žrtvama, a sve čini zbog 'uzvišenog cilja', odnosno prave ljubavi.

Osim konkretne priče, to je i priča o suvremenom, umreženom dobu, a može se usporediti s  'Nestalom', 'Američkim psihom' i 'Misery'. Veza između uhode i njegove žrtve popularna je tema u trilerima.

Ni jedan lik nije do kraja pozitivan, svatko ima nešto što ga čini jezivim. Naglasak je na vrlo komplesnom liku Joea; drugima se čini dragim, običnim dečkom, a u svojoj glavi je nešto posve drugo. Iako je potpuno opsjednut Beck, zapravo uopće ne misli da radi nešto loše i posve ležerno govori o svim groznim stvarima koje čini. Beck na neki način uživa u tome što sve Joe zna o njoj i ne sluti što će joj se sve dogoditi.

Knjiga pisana u 2. licu što stvara zastrašujuću, prijeteću atmosferu, a čitatelj se osjeća kao da i sam sudjeluje u priči. Izmjenjuju se surovih i romantičnih dijelovi, ulijeva se strah i budi suosjećanje. Knjiga potiče razmišljanje o današnjeg dobu u kojem smo svi digitalno povezani, mračnoj strani interneta i manipulacijama koje omogućuje.

Roman je to o dvoje ljudi uhvaćenih u klopku opsesivne ljubavi i zastrašujuća priča koja upozorava do kuda nas može dovesti otvorenost i izloženost na društvenim mrežama i navodi na propitivanje kako se prikazujemo na društvenim mrežama.

Zoran Žmirić: 'Kaleidoskop', Hena com

Zbirka je to kratkih priča. Nakon što je ove godine objavio hvaljen i zapažen roman 'Pacijent iz sobe 19', Žmirić je prešao na kratku formu i napisao priče o ljudima koje ne poznaje, ali ih susreće slučajno. Počeo ih je bilježiti čekajući zeleno svjetlo na semaforu - prolaznici, ljudi u drugim automobilima, iz istog kvarta ili grada.

Primjećuje i bilježi podudarnosti, naznake situacija koje kasnije osmisli. Živote tih ljudi naslućuje iz nekog pokreta, geste, rečenice. Lajt-motiv priča je odnos čovjeka prema čovjeku, onome prvome do nas s kojim nas je život slučajno, na kratak trenutak spojio. Poput kaleidoskopa - krhotine svakodnevice spaja u smislenu cjelinu priča o čovjeku koji deset godina nije bio u gradskom muzeju, a svakodnevno pokraj njega prolazi.