Nagrada 'Radoslav Putar' Predragu Paviću

Nagrada 'Radoslav Putar' ove je godine dodijeljena osamnaesti put, i to mladom hrvatskom likovnom umjetniku Predragu Paviću, koji je među četiri ovogodišnja finalista odabran da za daljnje profesionalno usavršavanje u New Yorku.

Već nagrađivani umjetnik svojom je instalacijom prikazao protest protiv isprazne svakodnevice.

- Vjerujem da su svi mogli dobiti nagradu, to su samo nijanse, svi rade vrlo ozbiljno. Instalacija je nastala prošle zime i zove se 'Instalacija za zimu'. Naslov objašnjava samu situaciju: loži se vatra u peći na kovački ugljen i drva. Zabavno je igrati se vatrom, izjavio je Predrag Pavić.

Izložba radova četvero finalista Nagrade za mlade likovne umjetnike 'Radoslav Putar' postavljena je u riječkom Malom salonu gdje je sinoć i proglašen dobitnik nagrade Pavić.

Nagradu za mlade likovne umjetnike 'Radoslav Putar' dodjeljuje Institut za suvremenu umjetnost iz Zagreba, u suradnji s mrežom Young Visual Artists Award, organizacijom Residency Unlimited iz New Yorka i njujorškim Trust for Mutual Understanding.

Finalisti ovogodišnje nagrade su, uz Pavića, Sabina Mikelić, Božidar Katić i Tin Dožić, a odabrali su ih splitska umjetnica i lanjska dobitnica nagrade Ana Kuzmanić, producentica i kustosica iz splitske organizacije Mavena Natasha Kadin, umjetnik i sveučilišni profesor Đorđe Jandrić, slovenska kustosica Lilijana Stepančič te umjetnica i sveučilišna profesorica Ksenija Turčić.

Kako je opisano u najavi izložbe, Instalacija za zimu Predraga Pavića ima malu peć u kojoj gori vatra. Riječ je o umanjenom modelu, dok njen predložak, pravu peć, autor koristi za grijanje radnog prostora. Dimnjak se u instalaciji prostire galerijom tražeći mjesto gdje može izaći a ispred peći nalaze se nacjepana drvca i komadići ugljena koje performer ubacuje, kako se vatra ne bi ugasila. Ovaj sustav grijanja s promijenjenim dimenzijama, naseljen u muzejsko-galerijski kontekst, ima različite konotacije.

Oberflächenunterstützung Božidara Katića umjetnički je i kustoski projekt započet 2018., kada Katić s francuskim umjetnikom The Wa-om u Berlinu počinje raditi unutarnja uređenja i renovacije stanova i poslovnih prostora. Pri tom "bauštelskom" poslu izvode i privremene intervencije, performanse i video radove, u istim prostorima koje renoviraju. Pozivaju i druge umjetnike da im se pridruže na gradilištu, a sve bilježe na Instagramu.

Sabina Mikelić u instalaciji Oda radosti se bavi ekonomskim stanjem u Hrvatskoj u kojoj, kao tranzicijskoj zemlji, dolazi do rasprodaje zemaljskih dobara radi pukog preživljavanja. Posredno se bavi i kompleksnošću obiteljskih odnosa i međugeneracijskim suživotom. Metodološki se također bavi kadrom, mise-en-scenom, tišinom, glasom te odnosom čovjeka i prostora.

Rad Tina Dožića Pjesme za antropocen #3 je dio istoimene serije radova, a tematizira antropocen, orijentirajući se na značajnu ulogu tehnologije u toj epohi. Baveći se modelima zapisa i tehnološkim artefaktima iz bliske prošlosti i sadašnjosti, umjetnik nastoji stvoriti labave veze između različitih simptoma antropocena. Rad je nastao kao kolekcija pronađenih i odbačenih predmeta, zastarjelih tehnologija i alata, digitalnih grešaka i raznih minerala, stoji u najavi izložbe.

Dobitnik nagrade Predrag Pavić boravit će na dvomjesečnom rezidencijalnom programu u Residency Unlimitedu u New Yorku, imat će samostalnu izložbu u Institutu za suvremenu umjetnost i iduće godine sudjelovati u radu žirija nagrade.

U suradnji s riječkim Muzejom moderne i suvremene umjetnosti, radovi finalista bit će izloženi u Malom salonu do 11. srpnja.

Radoslav Putar (Varaždin 1929. - Zagreb 1994.) bio je istaknuti povjesničar umjetnosti, kritičar i kustos, koji je svojim radom bitno usmjerio hrvatsku kulturnu scenu prema suvremenom likovnom jeziku. Promovirao je ideje demokracije i zagovarao dijalog, toleranciju, slobodu izražavanja i otvorenost prema drugim kulturama.