Kako prestati pušiti?

Većina ljudi svjesna je rizika koje nosi pušenje, ovisnost koje se teško ostaviti, što najbolje zna oko 30 posto Hrvata koji su prema nekim procjenama, aktivni konzumenti cigareta.

Povodom Svjetskog dana nepušenja, odlučili smo istražiti kako ugasiti želju za cigaretom i koje sve dobrobiti po Vaše zdravlje može imati odvikavanje.

Odlika o prestanku pušenja mnogima je jedna od najtežih u životu. Zahtjeva jak karakter, snažnu motivaciju, odlučnost i predanost.

- Negdje 24 do 36 sati nakon prekida počnu se javljati nespecifični fizički simptomi: napetost, nervoza, razdražljivost, slaba koncentracija, poremećaj probave i one će trajati otprilike tjedan dana, govori Boris Gracin, spec. psihijatrije, subspecijalist iz alkoholizma i drugih ovisnosti.

Nakon toga slijedi nešto možda češće teže za svladati, a to su posljedice psihološke ovisnosti o cigareti.

- Ono što će vam većina njih reći da im je teže izdržati, je onaj dio koji se odnosi na naviku pušenja, na to da im cigareta nedostaje u svakodnevnim situacijama u kojima su je koristili, bilo protiv dosade, bilo kao način suočavanja sa stresom, rekla je Latinka Basara, prof. psihologije.

Psihološka ovisnost traje puno duže, mjesecima, a ponekad i nekoliko godina jer je osoba zapravo ovisna o dobrom osjećaju koji im cigareta stvara to jest o otklanjanju negativnih osjećaja.

- Polaznici često žele biti nepušači, ali taj proces odvikavanja je nešto što ne očekuju. Kako pušač polako donosi odluku, tako neminovno se nekad vraća pušenju, pa opet pokušava, pa se vraća pušenju, rekla je Basara.

Konkretni savjeti o nošenju s izazovima prestanka pušenja drugačiji su za svaku osobu, često osobe upadaju u zamku zamjene cigarete nekim drugim stimulansom.

- Naravno, kad jedno ponašanje mijenjate drugim ponašanjem, postoji velika opasnost da će drugo ponašanje ponovno uključivati neku vrstu ugode, stimulacije, da ne kažem oralne stimulacije i onda ljudi najčešće posežu za hranom i to vrlo rijetko za zdravom hranom, koja  deblja, naglašava Basara.

Nije rijedak slučaj da osobe dobiju na tjelesnoj masi nakon prestanka pušenja, pa je mnogima to argument zašto ne žele krenuti tim putem.

- Prestanak pušenja znači promocija i promicanje zdravih stilova života.  Čovjek mora pripaziti i na prehranu i na fizičku aktivnost. Odnosno, da bude ta fizička aktivnost sukladna njegovim sposobnostima, dobi, ranijoj fizičkoj aktivnosti. Sve to treba nekako ukomponirati, istaknuo je Gracin.

Upravo je zato odluka o prestanku pušenja jedna od onih za koje ljudi kažu da su im iz temelja promijenile život.

- Čovjek je na dobrom putu, što se tiče prestanka pušenja, kada počne uživati u prednostima koje su fizičke, društvene, socijalne, emotivne, emocionalne i financijske, govori Gracin.

Jedan od najvažnijih segmenata procesa prestanka pušenja podrška je okoline. Poticajna okolina ono je što može prevagnuti da osoba ustraje u odluci.

- Ne uspiju svi pušači istog trena prestati. Neki polako umanjuju broj cigareta i silno se razočaraju kada okolina to niti ne primjećuje, a oni ulažu ogroman trud. Podrška je zbilja jedan od ključnih faktora i to je ujedno i razlog zašto grupe ovog tipa opstaju i pokazuju se konzistentno kao jedan od najefikasnijih načina odvikavanja za razliku od individualnih pristupa, ističe Basara.

Grupa o kojoj naša sugovornica govori grupa je u Školi nepušenja koju ona zajedno s doktorom Gracinom vodi. U otprilike 12 susreta kroz nekoliko mjeseci polaznici škole uz stručno vodstvo psihologa, liječnika i podršku drugih polaznika uče se strategijama kako što uspješnije ugasiti svoju posljednju cigaretu.