Školska fobija kod djece i adolescenata

Pojava školske fobije, kod djece i adolescenata, zapravo je česta. Izostanci s nastave, u ovom slučaju, posljedica su neprimjerenih obiteljskih odnosa i nesvjesne potrebe djeteta da kontrolira svoju agresiju prema roditeljima.

U ovoj Abecedi zdravlja, urednice Sanje Kocijančić Petričević, donosimo " zlatne savjete " kako prepoznati školsku fobiju te kako je se uspješno riješiti.

Strah je funkcionalna emocija koja predstavlja odgovor na stvarno opasne okolnosti. Ima funkciju prilagođavanja i zaštite te pokreće organizam na djelovanje pred opasnošću. Kada je strah neopravdan i nerazuman tada govorimo o fobiji. Posebna vrsta fobije je tzv. školska fobija.

- Školska fobija je razvojno neprimjerena tjeskoba koja se javlja kod djece koja idu u prvi i peti razred osnovne škole te kod djece koja kreću u srednju školu. Nije riječ o strahu od škole, već o strahu da ne ostaneš sam, da ne ostane odvojen od majke, ukazala je doc.dr.sc. Aleksandra Mindoljević-Drakulić, psihologinja i psihoterapeutkinja, Filozofski fakultet, Zagreb.

Simptomatologija ovog poremećaja je šarolika.

- Koliko ima organa u tijelu toliko oni mogu izmisliti problema koje imaju. Bol u glavi, trbuhu, nogama, očima…Imaju strah, somatske i emocionalne smetnje. Kod takve djece, vrlo je česta abdominalna bol, rekla je Mindoljević-Drakulić.
Navedene simptome treba shvatiti ozbiljno jer stručnjaci procjenjuju, da od ovog poremećaja boluje 10 posto učeničke populacije.

Prvi dijagnostički korak nakon uzimanja iscrpne anamneze je isključiti somatski uzrok simptoma bolesti.

- Tu se mora uključiti školski liječnik. Takvo dijete moramo pratiti svakodnevno. Trebamo razgovarati s njim, biti strpljivi i tolerantni, ali treba davati nadu i roditeljima koji su već "poludjeli“ od brige za djetetom, istaknula je Mindoljević-Drakulić.

Dijagnostički je postupak dugotrajan, ali je potreban za postavljanje ispravne dijagnoze. Na temelju toga, planira se individualna terapija.
Za fobije je karakteristično da se u liječenje osim psihoterapije uključuju i bihevioralne smjernice.

- Nakon što s djetetom riješimo pitanje njegove anksioznosti glede škole, radimo sustavnu desenzibilizaciju. To je postupak gdje uz pomoć djetetove mašte ga upućujemo kroz vođenu fantaziju, kada zatvori oči da se sjeti kako je to bilo kada sprema u ponedjeljak stvari za školu. Najgora situacija s takvom djecom je u nedjelju navečer kada su svjesna da završava vikend i da sutra moraju u školu.

- Kada dijete misli o tome kako je bilo na putu od kuće do škole i kada shvati da to nije tako strašno, onda se kreće sa sustavnom desenzibilizacijom
Kod ovog je poremećaja važno pratiti napredak u liječenju i vidjeti dali terapijski tretman daje očekivane rezultate.

Mindoljević-Drakulić je rekla kako dijete i dalje može patiti i mučiti se i kako nastavnici moraju biti vrlo tolerantni prema njima. Naglasila je kako ova djeca moraju redovito posjećivati psihoterapeuta i taj postupak može trajati nekoliko mjeseci. Kod najtežih se kliničkih slučajeva u terapiju treba uključiti čitava obitelj.

Školska fobija nije samo problem djeteta, već i njegove obitelji.