Denis Bonetta - prvi Hrvat koji je preplovio Arktik bez pomoći ledolomaca

Kapetan Denis Bonetta dobitnik je prestižne nagrade za sigurnu plovidbu ledenim morem. Ovaj Riječanin prvi je u Hrvatskoj i drugi u svijetu preplovio Arktik, samostalno i bez pomoći ledolomaca.

Sve što ste znali o klasičnoj navigaciji - zaboravite. Ovo je nešto sasvim drugačije. Denis Bonetta, prvi je Hrvat, a drugi u svijetu, koji je teretnim brodom preplovio ledom okovani Arktik bez pomoći ledolomaca. Ovaj pothvat izveo je brodom koji je jedan od samo 15 takvih u svijetu. Dug je 300 metara, širok 50, a vrijedan 370 milijuna dolara. A stupnjeva u zraku za vrijeme plovidbe - uglavnom tridesetak u minusu.

- Sve je zaleđeno, brod je jak, taj zvuk kad se brod probija kroz led, drobljenje, led koji frca na sve strane oko prove broda, borba s tim ledenim gromadama, to zahtijeva jednu posebnu vještinu i zanje. Ono što sam ja par puta znao reći - tamo čovjek ne smije biti hrabar jer hrabrost vodi u nesmotrenost, u nepažnju, tamo zahtijeva čovjek da je staložen, miran, da zna što radi, da zna gdje se nalazi, da zna čuvati svoju posadu, objašnjava kapetan Denis Bonetta.

A to je ono što je kapetanu Bonetti najvažnije - sigurnost posade. Zbog toga mu je prije tri tjedna u Londonu dodijeljena nagrada "Sir Ernest Shackleton", nagrada za sigurnu navigaciju polarnim morima, nazvana po najpoznatijem britanskom polarnom istraživaču koji je 1914. u namjeri da pješke dođe do Južnoga pola, bio zarobljen sa svojim brodom Endurance.

Nakon nekoliko mjeseci boravka na ledu uspio je svu posadu živu i zdravu dovesti kući. Dakle, taj pothvat se smatra jednim od najvećih u pomorskoj tradiciji.

Bonetta je prvo prošao zahtjevnu obuku u Rusiji prije nego što je preuzeo brod građen u Južnoj Koreji, dizajniran tako da može ploviti na izrazito niskim temperaturama - do -52 Celzijeva stupnja.

- Ima tri azipoda. To je jedinstvena propulzija broda, nema kormila nego ima tri propelera koji se rotiraju za 360 stupnjeva, dakle brod se može praktički na mjestu okrenuti. Svaki azipod ima snagu 15 megavata, dakle ukupna snaga broda je 45 megavata, što je, kad se pretvori u konjske snage, 60 tisuća konjskih snaga, ističe Bonetta.

Na brodu je 40 ljudi koji rade u ovim zaista teškim uvjetima, a kapetan Bonetta kaže da već dvije godine radi na Arktiku i dodaje, s osmijehom na licu, da voli to što radi. 

- Ta priroda koja je meni fenomenalna, taj led, bjelina, čistoća, ja sam vidio više polarnih medvjeda nego ljudi gore, kojih ima još uvijek jako puno, onda recimo po noći, ona famozna polarna svjetlost, aurora borealis, to je zbilja prirodni fenomen, spektakl na nebu. Čovjek to mora vidjeti da bi opisao. Ja kad sam to prvi put vidio, ostao sam bez daha, prisjeća se.

Bez daha ostajemo i mi kada znamo da je svojim brodom "Vladimir Rusanov" prošao kroz led debeo 160 centimetara. LNG tanker kojim upravlja prevozi ukapljeni prirodni plin iz ruske Sabete na poluotoku Jamal, gdje se nalazi LNG terminal izgrađen nakon što su pronađena bogata nalazišta plina. 

Mjesto našeg ugodnog razgovora nije odabrano slučajno - rođeni Riječanin, iz pomorske obitelji, naš kapetan živi na Trsatu i s njegova balkona puca pogled na riječki zaljev.

- Gore s balkona sam kao na zapovjedničkom mostu na brodu, dođem gore, popijem kavicu i gledam brodove, pratim, uvijek sam u kontaktu s morem, uvijek mi je pogled s jedne strane na moru, a druge strane na Učku, kaže.

- Ima ona jedna lijepa primorska pjesma koja kaže da 'nigdi ni lipo ko doma' - je li i u vašem slučaju tako, volite se vratiti? Je, sigurno, povratak je nešto najljepše za pomorca. Koliko god da je teško otići na brod i biti nekoliko mjeseci odvojen, onaj trenutak kad dobijete kartu za doma i kad se vratite je ono nešto što se zbilja teško može opisati, ističe kapetan Bonetta.

U 62. godini kapetan Bonetta skromno kaže - još malo pa mirovina. Višestruko nagrađivani kapetan, dobitnik mnogih međunarodnih i domaćih priznanja, nije požalio što je izabrao ovu karijeru, ali ipak priželjkuje dan kada će kavica na balkonu na Trsatu postati svakodnevica. No ovaj prilog ipak gleda na dalekom Arktiku u još jednoj ledenoj avanturi - neka mu je sigurna i ova plovidba!